$

Wednesday 12 November 2014

Istanbul Aku Datang - Part 3

Day 3 ke ni? Hadoii...tah la dah lupa dah. Kami bermalam ni Bursa Gold Otel.

Ibu ayah memang kepenatan. Berlawan-lawan dengkur tu 2 orang tu. Entah-entah saya pun sama je. Saya memang bawak tu benda penutup telinga tu sumbat je lah...terus tidur dengan aman. Dengan penutup mata sekali...aaahhhhh indahnya.

Satu malam je kami di hotel ni. Esoknya dah kena bergerak ke Istanbul semula. Pagi tu kami breakfast sedap!!


Eh..semua sedap lah!!

Banyak sayur, cheese, cherries mmmmm

Us

Eh rasanya dalam hari yang sama ni masih di Bursa, tah kenapa saya tukar baju pulak..tak ingat. Saya memang tak bawak sehelai jeans pun. Ibu tak bagi...hahaha..lepas tu saya ikut je cakap ibu...eh..bagus lah kan ikut cakap ibu. Ish..ibu memang queen bee!! 

Kami pergi ke kedai apa tah..jual Turkish Delight. Memang sedap!! Mahal-mahal juer. Padahal kat Spice Market & Grand Bazaar ada jugak turkish delight ni. Tapi kata Si Ali kat sini memang terkenal dengan kualiti nye lah...

Ada jugak jual olive oil, safron, tea macam-macam perisa, perfume!! Saya beli Turkish Delight je dalam 2-3 kotak kot. Itu pun dah dalam RM100 duit kita. Memang le sedap...saya belikan untuk kawan-kawan kat office. Souvenir bagi barang makan-makan je senang...


Ibu ayah beli perfume kot...bau bunga mawar. Lepas tu balik dari hotel tah hilang ke mana perfume tu. Dah bergaduh dua orang tu. Lepas tu masa kemas-kemas...ayah hilang duit Riyal. Dekat 1000 riyal. Bergaduh lagi...haahah..masalahnya..ayah ni selalu kantoi dengan ibu. Dia kan..memang selalu hilangkan barang..tapi dia takmo cakap dengan ibu sebab takut ibu bising pot pet pot pet...tapi...ayah bila tegah carik baang yang hilang...mulut dia tiba-tiba menyanyi lagu gini ha.. "Teng..teng teeengggg!!!!" Gitu lagu nye...ibu mestilah dapat tangkap yang ayah tengah mencarik sesuatu. Sebab everytime ayah hilang barang, ayah mesti nyanyi-nyanyi gitu 'Teng teng teeennnggggg!"

Lepas tu terus kena sergah dengan ibu. Hihi...ayah pulak memang tak kedekut..tapi dia memang tak bagi ibu pegang duit tau. Semua dia nak pegang..dah la letak kat 1 tempat je..kan bahaya kan..kalau hilang..hilang semua.



Masa ibu ayah membebel-bebel tu saya diamkan je..bagi diorang berdua selongkar lah semua beg yang ada...habis dah terbalik semua beg. Bilik pun berterabur..hoho...saya buat tak tau je lepak kat katil berangan sorang-sorang. Bila dua orang tu dah penat kan...saya slow-slow pergi kat beg ayah. Carik pelan-pelan. Jumpaaaaa!!!!!

Duit jumpa....perfume jumpa...

Lepas tu..saya jadik veto. Saya berkuasa!!!! Saya ambik 500riyal..kasik kat ibu. Ayah diam je..terkulat-kulat tengok je..haahahah. "Nah, bu...simpan ni..kalau ada apa-apa senang" Ibu cepat-cepat ambik masuk handbag dia.

Ye..duit riyal tu untuk guna kat Madinah/Mekah nanti. Masa kat Turki ni guna Lira. Ibu memang takde chance pegang duit langsung. Duit ayah memang banyak. Saya pun kadang-kadang suruh ayah belanja barang...haahahah "Yah..nak kebab..bak duit!" best kan... :P

Lepas tu kami naik feri semula ke Istanbul. Ibu ayah selalu penat tau..yelah kat Turki banyak berjalan kaki jauh-jauh. So saya selalu sorang-sorang je berjalan. Masa kat Turki ni kami sesama ahli rombongan tak rapat lagi jarang borak-borak pun. Selalunya dengan family masing-masing je. So bila adik-adik dari family En.Hasnan ni maybe nampak saya kulu-kilir dalam feri tu sorang-sorang asyik selfie....diorang pun panggil saya duduk sesama berposing...hihihi


Muda-muda lagi anak-anak dara ni. Paling kecik Ain nama dia..rasanya baru 18 tahun. Diorang terkejut bila saya cakap umur saya 35 tahun dah beranak dua. Eh..ok lah..akak tipu je..umur akak 27...heheheh... dey..pigi dah!!! Yang ambilkan gambar ni abang kepada budak-budak ni. Nama dia Al-Amin. Mula-mula malu-malu je dengan saya. Tapi bila diorang ni dah tau saya ni pangkat auntie-auntie...baru lah diorang ok je. Mesra sikit...


Rumah dan bangunan kat Turki memang dekat atas-atas bukit. Bentuknya pun klasik & cantik...saya suka. Cuaca pun dingin je..memang selesa.


Bosphorus Cruise - B.E.S.T !!!

Feri kecil tu memang kami satu rombongan je punya. 23 orang termasuk Ali (tourist guide) Ibu mula-mula turun bas takmo pakai sweater. Tak sejuk pun katanya. Tapi saya paksa dia ambil shawl saya. Best nya cruisingggg!!!! 

Bosphorus is a strait that forms part of the boundary between Europe and Asia. The Bosporus, the Sea of Marmara, and the Dardanelles strait to the southwest together form the Turkish Straits. The world's narrowest strait used for international navigation, the Bosporus connects the Black Sea with the Sea of Marmara (which is connected by the Dardanelles to the Aegean Sea, and thereby to the Mediterranean Sea). ( copy paste Wikipedia)

Kat sini lah Kapal Mavi Marmara ditawan tu (tak tau ke cerita tu? Jangan malas!! go google!!)

Kiranya Bosphurus ni selat yang memisahkan antara Eropah dan Asia. Turki memang satu belah Asia dan satu belah Europe. Best kan?

Ibu Ayah - Syurga saya



Ayah memang suka photography. Dia memang suka camera & ambil-ambil gambar. Masalahnya ibu tak suka jadik model... so ayah kena layan diri ambil gambar bangunan cantik masa kami cruising. Seronok tengok bangunan rumah orang kaya-kaya, restoren, kelab-kelab ternama segala lah ada kat situ. 


Ni konon-konon orang lain snap kan. Takde maknanya...ni saya selfie..haha..tu entah bangunan apa tah. Bangunan kerajaan Turki Kot. 


Cantikkan? Classic je 

Ni Kak Normah - suami dia kaya...haahah..beli safron sebotal RM1k selamba je. Tapi diorang laki bini memang rileks je cool je. Boleh je diorang takmo join kita kot rombongan ala-ala Cik Kiah ni. Baik diorang join VIP punya tour. Tapi tak...diorang berdua rileks je. Memang tak banyak songeh langsung. Satu complaint pun saya tak pernah dengar dari mulut diorang.

This is Kak Mai. Kak Mai dulu keje gomen department statistic rasanya, Sekarang dah pencen. Kerja dia sekarang memang melancong je. Ni pun banyak duit wooo....umur 60 tahun. Tapi IT savvy. Kejap-kejap tanya "Taann...apa password wifi? tolong taaannnn, kak mai nak update fesbuk ni"

Ni saya lah...saya lapar!!!


Ni Yana - Yana ikut tour ni dengan husband dia Haris. Orang Klang. Kerja MPK laki bini. Peramah sangat. Baik hati pulak tu. Kira Yana lah yang saya rapat masa dekat Turki / Madinah / Mekah. /dia je yang saya boleh mintak pinjam eye liner...haahahah!!! Lepas tu diorang laki bini rajin berjalan...so saya rajin lah melompat ikut diorang. Sebab ibu  ayah berehat je kat bilik hotel kan so saya takde kawan nak berjalan-jalan. Since Haris & Yana rajin berjalan...saya pun apa lagi!!! Yeaayyyy!!! Ni dua orang laki bini memang otak business. Haris tu kalau boleh semua benda dia nak beli nanti nak jual kat Malaysia. Siap sempat promote monopod dekat orang Turki & Madinah Mekah...haahah cool Haris!! Eh..gambar Haris takde...nanti saya update gambar dia pulak.


Makaaannnn!!!! Kat Turki memang diorang tak makan nasik. Ali cakap..orang Asia suka makan nasik tu yang jadik mengantuk pemalas!! Ewaahhh sukati dia je tau!! Roti tu nampak je besar...tapi dalam dia kosong. Ada angin je..sedaaappp...panas-panas. 



Ali (Baba) - hihi...dia memang suka mengaku nama dia Ali Baba. Lepas tu panggil kami penyamun-penyamun..hoh!! Ali ok..banyak knowledge. Rajin bercerita. Kami ke Blue Mosque.


Ayah macam biasa...suka posing. Saya rasa, saya ikut pernagai ayah kot..hehehe...ayah memang pandai posing tau. Kadang tangan ke depan gitu. Kadang tangan dalam poket jacket..kadang cekak pinggang...I tell you...hihih

Dari dekat, Blue Mosque tak tak nampak warna biru pun. Kubah dalam Masjid Pun tak warna biru pun. Dari jauh pun tak nampak warna biru...heheeh so tang mana Blue nya tu. Entah la..tapi dari jauh kadang-kadang memang nampak biru. 

The mosque is known as the Blue Mosque because of blue tiles surrounding the walls of interior design (source)

Yana & I.

Saya sempat solat Tahiyatul Masjid di Blue Mosque - Alhamdulillah. Tapi lepas tu kelam kabut sebab tak bawak eye liner...huuuu...nasib baik nampak Yana. Pinjam eye liner Yana...heheh


Dalam Blue Mosque saya perhatikan memang ramailah pelancong kan. Tapi dia tak macam di Malaysia dia punya etika melawat Masjid nya tu. Bising, lalu lang depan orang solat. Dan tak dikawal berapa ramai orang yang keluar masuk. Tak macam di Malaysia...pelancong memang tak dibenarkan melawat sehingga mengganggu orang solat kan. Hari tu saya sempat teman Matun ke Masjid Negara solat Zuhur/Asar. Petugas kat situ garang juer...wuuuu...tapi sekurang-kurangnya pelancong memang tak ganggu jemaah bersolat.





Gambar ni saya paling suka!!!

Lepas tu kami berjalan kaki dari Blue Mosque ke Topkapi Palace. Sebutan dia yelah Topkapey Palace ye. Memang ejaan dia 'kapi'tapi bunyiknya 'kapey' heh..saya siap bergaduh dengan Ali pasal sebutan ni. Lepas tu Ali tanya saya "Who is from Turkiye? You or me?"

Saya jawab "Blueekkk!!!" Haha...

Jarak antara kedua tempat dalam 1.2km. Kena jalan kaki ye. Ayah ibu saya memang nampak penat. Nasib baik cuaca sejuk & redup je. Jalan pun pelan-pelan je..lepas tu banyaaaakk bunga ros. Ali cakap kalau bulan March-April banyak bunga tulip. Tapi masa kami pergi baru habis musim tulip tu. 




Pintu masuk Topkapi Palace. Semua tempat yang kami lawat ni semuanya dah termasuk dalam package kami. Transport & makan sedap-sedap pun semuanya memang dah termasuk dalam package. Duit untuk makan memang tak luak pun. Duit shopping je dia tak cover ah...

Topkapi Palace ni dahulunya yelah istana. Hehe..memang lah..nama pun palace ye tak. It was the primary residence of Ottoman Sultans for about 400 years. Sekarang ni dah jadik muzium lah. Ada macam-macam dalam muzium ni. Ada baju zaman nabi-nabi. Pada zaman pemerintahan Ottoman dulu..seramai 4000 orang tinggal di sini pada suatu-suatu masa. Ramai giler kan. Dapur istana pun besaaaaarrrr panjaaangg bangunan dia.

Layan gambar yelah..tak reti nak cerita pasal sejarah. Sejarah dah la masa SPM dapat C5!!







Nanti sambung lagi ye....penat lah!!

P/S: Sebenarnya banyak entry-entry saya semenjak dua menjak ni saya auto publish je. Bila saya ada masa saya tluis 2-3 entry sekali. Jangan ingat saya rajin update hari-hari okeh. Tapi since sekarang memang ada masa nak membebel, baiklah kita bebel banyak-banyak.


3 comments:

diana said...

Atan. u got new stories u don t want to tell me. jomlah blogging ye, rindulah pulak. ko yg ajar aku blogging dulu tau.. tulis jgn tak tulis.. memang santek pic kegemaran tu

Tun Tun said...

teng teng tengggg...

aku menyembur baca.. nasib xminum air...

kikiki...

Ayah best lah!

MK said...

Teng..teng..tenngggg!!!

Dekat madinah & mekah pun entah berapa kali lagu 'teng..teng..teng.." dinyanyikan oleh ayah.

hmm...apa lagi yg hilang tu?