$

Tuesday 11 November 2014

Istanbul Aku Datang - Part 2

Assalamualaikum,

Sebenarnya banyak nama tempat kat Istanbul - Bursa ni yang saya dah lupa. Almaklumlah..saya memang kanak-kanak lemah geografi. Mungkin tak bagus langsung ni kalau orang search-search blog untuk dijadikan bahan rujukan. Blog saya memang out lah kot..heheh tak membantu langsung.

So overall, ahli rombongan kami seramai dalam 22 orang kalau tak silap saya. Yang paling muda dalam 16 tahun. Yang paling ialah ibu (66) dan ayah saya (77). Diorang pergi dengan family, ada yang pergi berdua je dengan husband, ada yang bawak emak mertua, ada yang pergi dengan bff dan kami 3 beranak.

Ibu memang tak boleh dan memang tak nak langsung berenggang dengan husband dia :P macam dia sorang ada husband tau..huhu..tapi takpelah..saya ok je duduk sorang-sorang melayan perasaan dan asyik-asyik selfie.


Cuaca di Istanbul sejuk...tapi tak perlu pakai baju sejuk lah..ok-ok je macam Genting Highlands. Makanan memang saya suka lah. Tak pernah tak suka pun kot. Saya rasa campak lah saya ke mana-mana pun, makanan InSyaAllah saya sapu je semuanya.

So kami ke Masjid apa tah..saya lupa...haha hampeh kan. Kat situ banyak bunga ros. Berderet-deret.

Ibu - muka penat tapi happy

Kucing nya pun bulu di tebal-tebal. Ni actually kucing macam kucing kampung je ni tapi bulu dia tebal. Sesuai lah dengan cucaca kot.

Ini Ali (Baba) tourist guide kami. Pandai cakap Melayu. Kecek Kelate pun pandai. Dia Muslim. Actually majority rakyat Turki is Muslim. Tapi rata-rata macam tak practice lah..Wallahualam. Tapi Si Ali ni memang macam orang kita. Memang beramal dan beriman..hehe Alhamdulillah. Saya sukalah sebab Ali ni pandai cakap Melayu sebab ibu saya memang tak berbahasa inggeris. So nampaknya ibu faham apa yang Ali membebel banyak-banyak. Ibu enjoy je. 

Tu 1st stop kami. Makaaannnn...Ali Baba belanja.

Happy nya nampak makanan. Tuhan je yang tahu..lapar tau. Last makan masa dalam flight. Kami masih jet lag masa ni. Mata pun alahai...memang tak vouge lah. But who cares...

Kedai ni kecik je, tapi saya pandai mencelah-celah untuk duduk sebelah ayah. Ibu dapat duduk kat tempat lain...hihihi...pastu buatkan air teh ayah tu kan...saya letak gula 1 cube je...dia kata "Lotak lagiiii" nak 2 cube koraanngg...hish...takpelah..saya kasik chance sebab ibu tak nampak. Berseri-seri ayah sambil kacau-kacau gelas kecik kenot tu.

Lepas melawat Masjid dan makan siapa tah..hehe kami terus ke jeti sebab nak ke Bursa naik feri. Dengan bas-bas sekali naik feri tu. Sejukkkkk...paksa jugak ibu ambikkan gambar saya. Kalau tak memang takde lah gambar kenangan saya. Ibu tekan banyak kali "Eh..camno nih? camni ko?" Heheh...tokan yolah bu...janji jadik. So banyak kali saya kena sengih...pastu pergi berjalan ke arah ibu nak betulkan camera phone, pastu posing semula..sengih lagi...hahaah..tah berapa kali gitu. Lantaklah...janji happy. Tu memang motto saya kalau nak berjalan. Mood mesti kena baik...mesti relax, cool, baru le boleh enjoy nak berjalan. kaaaannn?


Sampai ke kedai makaaaaannn.. Suka..suka...

Makanan sedaaappp...ada daging, ada tomato, ada olive...ada olive oil banyaakkk... Olive oil dia memang rasa lain. Sedap tau..takde rasa menggigit macam yang kita beli mahal nak mamp kat Malaysia ni. Setiap restaurant setiap meja memang ada olive oil. So..saya curah jelah banyak-banyak mana saya suka. Ibu jeling-jeling je...hihihi...

Alafranga - tandas duduk. Tandas cangkung nama dia -Alfonso de Albuquerque...hehe tak la tipu je.. ada lah saya ambik gambar sign toilet tu..tapi malas la nak tunjuk semua...eh..perlu ke?

Sausage diorang besar-besaaarrr...ngeri pulak tengok

See...ni sebesar lengan saya tau

Lepas tu kami ke Green Tomb. Ayah macam biasa suruh saya ambik gambar dia posing-posing. Ibu pun macam biasa...marah-marah ayah asyik nak posing..hahaha... Memang tau diorang berdua ni..asyik gaduuuuhhh je. Saya tukang gelak je.

Bila tengok saya terhegeh-hegeh asyik selfie, last-last Ustaz Soleh offer nak ambikkan gambar kami bertiga. Ni jelah kenangan yang paling elok lah gambar nya kat Green Tomb ni. Green Tomb tu apa? Entah...google lah..haha

Lepas tu masuk ke Silk Market yang betul-betul sebelah Green Tomb ni. Memang takde rasa nak beli apa-apa pun kat sini. Ayah tetiba nampak tasbus lepas tu dia nak try.Sambil ketawa-ketawa happy nya ayah saya...hihihi ayah memang cheeky, suka main-main. Saya rasa perangai ayah yang ni memang menurun kat saya lah...

Lepas tu saya paksa ibu try pulak tasbus tu..hahaaha...ayah ambikkan gambar. Ehh...ibu nak pulak main-main tau...haha...tengok tu..saya kalau excited memang terus jadik arnab bergigi dua gitu..heheeh..

Tengok 2 orang ni..happy betul tau..ketawa-ketawa gurau-gurau..kejap kang gaduh..haha.. Berbahagialah ibu ayah...dah 50 tahun kawin..

Ayah snapped kan gambar ni. Masih lagi di Silk Market. Kami takde beli apa-apa pun. Gambar ni pun ayah kejap ambik video kejap camera..haha penat tau saya senyum..rupanya ayah ambik video...haha

Ni tak ingat siapa yang ambikkan gambar kami. Yang saya tahu...ibu memang tak bagi saya bawak jeans. Hehe..seluar pun dia suruh bawak palazzo je. Takpe la..ikutkan saje...dah la kami memang dari KL semalamnya tu kan..lepas sampai je Istanbul terus ke Bursa pulak. Belum check in hotel lagi ni. Belum mandiiii....tapi tak busuk pun...

Ni Ustaz Soleh. Umur 32 masih bujang. Takde girlfriend. Tengok tu mula-mula terkepit-kepit malu nak ambik gambar. Ehehe...Masa kat sini Grand Bazzar ni ibu ada beli apron masak-masak kot. Bertuah tau ibu...tunjuk je apa nak semua ayah bayar. Tapi ibu tak de tunjuk-tunjuk sangat pun. Apa daa...cuba lah tunjuk emas ke...diamond ke...ni tunjuk apron je. Lepas tu sampai Malaysia apron tu tah mana-mana tah..sampai sekarang pun tak jumpa..hihihi..Saya takde beli apa-apa pun kat sini. Saya tunggu nak ke Spice Market dengar nya murah sikit. 


Dalam Masjid. Kat Turki ada lebih kurang 80,000 masjid. Itu Ali yang kata ye..kalau Ali tipu...saya tak tau lah..hehe

Sambung lagi la ye....


No comments: