$

Thursday 20 November 2014

BSN Putrajaya Night Run 2014

Date/Day: 11 October 2014 (Saturday Night)

Venue : Perbadanan Putrajaya

Distance : 10km

Timing : Gun Timing: 1hr 19m 24s, Nett Timing: 1hr 18m 45s


Assalamualaikum,

Ini 1st time saya berlari pada waktu malam. Saya minta tolong hubs hantarkan saya ke Putrajaya. Sebab mesti ramai orang..lepas tu saya tak tau kat mana nak parking & mesti Putrajaya cramped dengan manusia kan. 

Yelah...anual event yang fofular macam ni mesti ramai manusia yang join race ni kan. So saya minta tolong hubs hantar dan drop kan saya je..lepas tu pergilah makan dinner dekat Alamanda ke..& datang fetch saya after 90 minutes. Cheeehh... confident je kan..boleh settle lari dalam masa 90 minutes.


Official race singlet. Dah la size macam tak betul je. Saya mintak size 40" macam size yang biasa saya mintak. Size 40" selalu saya pakai agak loose. Tapi singlet ni tak best, dia fitted sangat. Tak suka! Nampak gemok (huhu..alasan ke?) Dah la kena pakai running shirt long sleeve kat dalam sebab takkan nak pakai singlet ni je lepas tu pakai tudung. Ko dah hilang akal Senah??

Kenapa saya letak nama Mak Kintan? Hehe...saya rasa nama MK ni macam dah sebati dengan saya. Ramai dah panggil saya Mak Kintan or MK. Even mak-mak sedara pun dah panggil MK. Saya ok je..dengan harapan diorang ingat MK = Maya Karin (haha phuuiii)


Anak-anak saya memang sangat supportive. Diorang memang sabar je dengan karenah saya yang memang suka berlari. Kadang-kadang lepas bagi diorang makan saya turun berlari. Diorang pasrah je kena tinggal kat rumah sambil ibu diorang lari-lari keliling rumah. Kadang-kadang kalau bosan diorang akan call handphone saya "Lama lagi ke bu? Nak minum vitagen boleh ke? Nak makan jajan boleh ke?"

Ye..anak-anak saya memang mintak kebenaran untuk makan jajan ke, minum juice ke apa-apa yang ada dalam pantry or fridge. Kalau saya kata tak boleh..diorang memang tak kan makan. Bagus kan? Hey...tengok lah ibu dia..berdisplin kaaannn (konon)



Signature pose bertiga. Seronok lah saya sebab kali ni berlari malam. So anak-anak boleh share excited dengan saya. Selalu race pepagi buta. Saya keluar rumah pun anak tengah tidur lagi. So..diorang pun nak posing dengan saya. Ayong memang dah few times cakap nak join saya race. Tapi saya setakat ni belum ada masa nak train dia berlari. Betull....dia budak-budak mesti boleh berlari kan. Tapi saya belum yakin nak biarkan dia berlari sorang-sorang kalau saya join different category. Maybe next time saya registerkan dia untuk fun run & saya pun lari fun run. Start young baby!!!


Masa ni sedang tunggu gun berbunyi. Ramaaaiiii orang join race ni. Mostly dengan kawan-kawan. Saya macam biasalah, sorang. Tapi saya rasa memang saya jenis yang suka berlari sorang-sorang. Sebab saya memang jenis tak pandang kiri kanan. Lari hentam keromo je. Lepas tu terus balik. Saya rasa saya hampir tak pernah tunggu lucky draw after race kot. Baik balik rumah terus pergi makan char kuey teow ke...hihihi.. Lagi pun selalunya anak-anak tinggal kat rumah. Tu yang sebabkan saya memang nak balik cepat-cepat.

Kadang memang saya rasa bersalah berlari tinggalkan anak-anak & laki ni. Tapi suami saya memang kata "Takpe...ok je..pergilah lari..sayang bukannya buat benda tak senonoh pun" Sambil dia sambung selubung badan dia dengan selimut tebal hahaha. Sebab selalunya saya kejut dia pagi-pagi buta sebelum saya keluar rumah sebelum subuh sebab saya nak salam dia sebelum ke tempat race. 

So saya pun berlari-lari lah dengan bersungguh-sungguh. Haha..kadang-kadang tak berapa nak bersungguh jugak lah. Especially bila tang part bukit. Adoii la memang kelemahan saya. Actually kadang-kadang bukannya curam pun bukitnya. Saya je ketahanan mental memang drop habis bila nampak bukit. Padahal boleh je teruskan lari. Tapi taaakk..nampak je bukit..kaki terus lemah longlai.

Night run seronok!!! Lagi-lagi this is my 1st time lari malam kan. Lepas tu ada macam-macam station. Water station is a must lah kan. Saya berhenti minum di setiap water station. 

Lepas tu ada ramaaaiii volunteers yang support kita berlari. Ada lion dance, ada DJ main music kat tepi jalan tu. Ada kedai runcit jual buah-buahan!! Ada banner tulis kata-kata peransang. Ada superman, spiderman.

I should take time to snap some picture in my next race kalau ada lagi benda-benda yang seronok macam ni. Runner yang lain pun macam-macam fesyen. Ada yang pakai topi lampu-lampu kelip-kelip. Ada yang pakai macam superman. Ada group yang berlari pakai seluar kain pelikat!!!

Haha...fun fun fun!! Disebabkan saya berlari sorang-sorang saya malu nak ambik gambar. Takpe...next time I will!!!

My self target for that 10km is 80 minutes. Bila dah lagi 1km nak sampai ke finishing line tu saya call husband saya sebab nak bagi tau boleh lah datang jemput saya. Rupa-rupanya hubs tunggu saya dari mula start race tadi. Owwhhh...terharu juer!!!

Lari-lari lagi...dah nampak finishing line. Tapi kenapa tak sampai-sampai ni...penat nyeeeee!!!!!

Tiba-tiba.....


"Ibuuuu!!!! Ibu!!!!!!" saya dengar suara kecik panggil dari tepi. Owwhhh my boys!!! Seronoknyaaaa diorang lari sama-sama saya sampai ke finishing line!! Happy tau.


So this is my timing yang saya snap. Guna application Noom. Lagi 6 saat nak 80 minit. Haha...so..I achieved my target. Good job MK!!! Speed pun ok lah..membanggakan jugak untuk diri sendiri. Sebab selalunya saya pemalas. Nak-nak pulak 10km kan...mesti saya sloooowww sangat. Walaupun kadang kaki masih larat..cuma mental kata penaaaatt penaaatt...

Tulah..selalu ikut kata hati sangat..Kemmmoonnnn jangan malas!!! RUN RUN!!!

Overall kalau tengok dekat gambar tu, each kilometer is less than 8 minutes. Waahhh that's great for me. Selalunya saya bila dah sampai mood pemalas tu...saya mesti drop sampai 8 minit/km. Hooohh...kata race...tapi pemalas...baik duduk rumah makan nasik!!

See...my 4th kilometer tu saya buat in 8.00 minutes. Tu tiba time low lah tu..mood pemalas menguasai. Not good!!


Boyfriend saya senyum. Is he proud of me? Ke dia senyum senget sebab nak cakap saya poyo?! Ek eleehh bini aku ni... Yang penting lipgloss saya masih ada walaupun dah lari selama sejam lebih. Haha...barulah muka ada berseri lepas berlari. Habiiissss? Ko ingat CikTa je make up lepas beranak? Ahkak pun ok!!!! Lipgloss is vital!! 

Signature pose for 1st night race. Baju kecik entah sala pilih saiz atau size 40" penipu...so..sila lah salahkan baju tu...saya tak gemok ok!! (tak ngaku) 


I'm at no.188 from about 1500 runners in my category. Not bad ey??? And my timing....better than what Noom captured. Weeee....I'm a happy runner! You better watch out Janagi Balakrishnan!! You're only 5secs faster than me!! Haha..tetiba marah Janagi yang tak bersalah. Dah la tak kenal pun...


Overall..I had fun running malam-malam. My hubs & kids were there from the beginning sampai I finished berlari. They cheered for me. Ayen was proud of me. He hugged me at the finishing line and demanded to wear the medal. 

So...till the next race!! Tata!!!



P/S: Next target 78mins for 10km. Alahai...up grade 2 minit je target nye? hehehe..boleh laahh









No comments: