$

Thursday 14 May 2015

Half Marathon Training - The ups & downs

Assalamualaikum,

Well, sekali sekala saya sebagai manusia biasa pasti tertewas. Saya terima. 

Tadi pagi saya stress. Sampai mengeluarkan air mata. Haha. Eh..tergelak pulak. Tapi ye. Saya stress. Mungkin sebab saya penat. Biasalah masalah global omak-omak yang tak akan habis. Masalah kerja. Masalah dengan diri sendiri. Macam-macam lah. Semua orang ada masalah. Semua orang ada bills to pay & mouths to be fed. 

Saya sekarang berada di minggu ke-8 dan hari yang ke-54 dalam training saya ni. Training untuk half marathon saya ialah 12 minggu atau 84 hari. 

Saya dah rasa drained giler. Saya juggling banyak benda. 9.00am-6.00pm fulltime job. Kerja saya memerlukan saya travel (Klang Valley jelah) hampir hari-hari. Memang lah tak jauh tapi tau jelah KL ni  traffic nye macam mana kan. Lepas tu nak carik parking sekian hal.

Nak balik pulak kena rushing sebab nak jemput anak. Saya kalau boleh mesti nak dinner bersama-sama dengan anak. Saya dah jarang sangat dapat masak dinner sekarang ni. Lagipun kalau saya masak nanti anak saya kebuluran. Haha...turun-turun dari van sekolah je dah mengadu lapaaarr...lapaarr...yelah dia balik pun dah 7.00pm memang lah lapar. Kalau saya masak mungkin anak saya boleh makan pukul 8.30-9.00 kot. Kesiannyeeee...so kami makan di kodai sajo. Owh...husband saya selalunya tak dinner dengan kami. Dia balik lambat.

So balik rumah saya kena uruskan anak-anak dulu. Like solat bersama, ajar mengaji & tengok-tengokkan homework derang. Basuh kain 1 load or kalau dapat lipat kain dalam 20 helai pun kira hebat dah tu. Haha...

Ok...settle semuanya...penatnyeeee....so bolehlah berehaaaatt....

Tak...mana boleh berehat.

Bila dah settle semuanya, saya kena lah training. Sobb..sobbs... Saya kena pakai baju & kasut. Ambik phone, earphone, arm band & air lemon sejuk campur ice. Moh la turun untuk running. Kalau weekdays ni nama training nye ialah 'EASY RUN'

Well it is not easy I tell you. Haha...Masa week 1 saya start dengan 5km Easy Run. So..dia accumulate lah. Sekarang dah week 8 so saya kena lari 8km dah ni. Hari Isnin & Rabu malam. 

Selasa & Khamis pulak saya kena weight lifting or saya suka panggil 'pergi gym'. Ini untuk strength training saya. Untuk membina muscles saya. Yang ni saya agak lemah sikit. Sebab dulu saya curik masa pergi pagi-pagi dan masuk ke office lambat sikit (mihmihmih)

Tapi selepas boss saya membuat cerita dongeng dengan saya mengatakan bahawa Director dah bising-bising pasal attendance saya maka saya kenalah skip gym pagi. Yeah...work is work lah kan... mana boleh curik tulang. Ok lah...saya pasrah. Tapi boss...boleh tak jangan buat cerita dongeng...sound jelah tepat-tepat.. blueekkk...So saya kena pergi malam.

Tapi time malam pulak sedia makum lah. Saya settle buat hampir semua benda lepas solat Isyak itu pun dah 8.30-8.40pm. Gym saya tutup jam 9.00pm. Last call untuk gym yelah 8.30pm. So...tak dapat lah pergi...melepaassss...

Minggu lepas saya curik tulang pergi gym pagi..hahaha pengakuan maut ni. Sebab saya ada meeting kat office authority pukul 10.30am. So baik saya pergi gym dulu lepas tu shoot terus ke sana dari rumah. So settle di situ..bijak kan?

So lepas saya selesai work out tu. Saya pun jumpa coach saya. Dan cakap..saya tak boleh nak commit lagi dengan gym ni. Saya asyik bayar bayar bayar je. Tapi saya selalu ponteng gym. Dia siap pegang bahu saya sambil cakap "It's ok Intan, you can come after 9.00pm pun boleh I will wait for you."

Serious air mata saya nak berderai...tapi saya tahan sebab saya tahu kalau saya menangis memang buruk betul rupanya. Hehe..

So hari ni dah hari Khamis. Minggu ni saya memang belum lari sekali pun. Saya mesti lari hari ini. Walaupun macam tipis je harapan kot. Tengok langit dah gelap gelita. Minggu depan saya dah ada race 12km. Semoga saya ok dapat habiskan larian saya dengan timing yang membanggakan diri saya sendiri.


Just do it!!











2 comments:

Adele said...

SEMANGAT! Keep going! :) Don't give up!

MK said...

Adele!!!! Muacksss!!!