$

Thursday 21 May 2015

Berita Happy Sikit

Hai Ya'll - Assalamualaikum.

So..till today, dah hampir 4 bulan lah saya exercise semula. Berat saya turun dah!!! Weeee!!! Happy tau. Sebenarnya dah rasa hampir nak berputus asa pasal berat ni. 

Sampai satu tahap saya nak menerima hakikat mungkin memang saya tak akan dapat lagi dah berat 57-58kg saya tuh. For your information, berat badan ideal bagi saya yang mempunyai ketinggian 160cm, female, umur 36 tahun yelah 56.6kg.

Paling berat setakat ni maksud saya selepas kaki kiri saya injured hari tu yelah 65kg. Saya admit...saya makan macam setan kan. Ni ada saya buat entry pasal Confession saya. Bulan August 2014 berat saya 58kg. Lepas injury bulan November 2014 hari tu terus shoot sampai 65kg. Total 7kg. Matilah makcik!



So start 1 February hari tu saya training semula. Masa tu berat saya dah 63kg. Tapi berat saya terusan naik jugak sampai 65kg walaupun saya dah training. Sampai saya nak give up dah. Bulan March saya ada race Bukit Jalil 10km. Merasalah saya berlari dengan berat 65kg. Memang mengah juer. Rasa nak mencarut sepanjang 10km. Haha. Saya teruskan timbang seminggu sekali. Memang takde perubahan langsung. Tetap 64-65kg.

Lepas tu masuk April, penimbang digital saya habis bateri. Hihi...lagilah saya tak tau berat saya. Saya teruskan training macam biasa. Gym & running.

Bulan May - saya ada 10km race lagi di Bukit Jalil jugak. Masa saya lari ni saya ok, steady, tak mengah. Siap tak penat pun...haha eksyen ko ye. Make up pun tak cair...hihihi. Saya tau saya mesti masih berat 60+ lagi. Tapi saya rasa lebih steady berlari. Mungkin saya dah bertambah kuat kot.

Lepas saya rasa semuanya macam harapan yang samar-samar nak lari lebih laju dengan bontot yang berat ni. So saya terpaksa mengaku yang memang saya terpaksa control makanan saya. Dengan sedih & berat hati nya saya cubalah tinggalkan nasi, goreng-goreng, santan/kuah lemak, ice cream & chocolate saya. Ala...baru je dekat seminggu haaaa....jangan lah kagum dan memberi harapan pulak!!

Ini adalah cubaan control makan saya kali yang ke 1000 kot. Saya dah 999 kali gagal. Sebab saya memang food addict. Time happy makan, sedih makan, stress makan, lapar mengamok. Time kenyang pun boleh makan lagi. Ttak lapar pun nak makan. Kalau lapar pastu tak dapat makan...memng otak saya macam terhenti. Macam tak waras berfikir...hahaha..gitulah teruknya saya.



So...semalam..saya beli bateri digital scale tu. Saya naik scale tu dengan harapan turun sikit pun jadik lah. Sekali dapat 61.7kg!! Waahhh indahnya!! Tak sangka berjaya juer!! Saya rasa food control tu masih belum menampakkan hasil kot? Kalau ada pun mungkin percentage nya tak banyak. Yang membuatkan berat saya mula turun ni mesti sebab training saya. 

Memang makan masa sikit nak turunkan berat ni (bagi sayalah). Nak naik senang je....So...saya akan teruskan lagi usaha yang tak berapa nak gigih ni. Mungkin dulu dengan exercise je saya boleh dapatkan berat 58kg tapi sekarang ni maca kena lebih gigih. So takpe...kalau itu je jalan nye untuk mendapatkan berat idaman yang ideal dan realistik. Maka saya akan lakukan. Marilaaahhh bring it on!! 



Yang paling penting untuk saya sepanjang journey - training to become a marathoner ni yelah:-
  1. Saya bertambah kuat
  2. Saya bertambah laju (sikit je), pace saya konsisten juer
  3. Saya bertambah yakin
  4. Saya tidur dengan nyenyak 
  5. Saya dah tak malu nak mengaku berat badan saya yang sebenar. Walaupun saya berat, saya awesome! Tapi saya akan tetap teruskan untuk dapatkan berat idaman saya.
  6. Saya lebih menyayangi tubuh badan saya
  7. Saya lebih menghargai masa
  8. Saya masih bersemangat berlari
  9. Saya happy -especially lepas settle berlari. Masa berlari tu masih rasa...owh tuhaannn apalah yang aku buat ni?
  10. Saya dah memberi inspirasi kepada beberapa rakan saya untuk mula berlari juer
Saya dapat fikirkan 10 je dulu kebaikan saya sepanjang training saya ni. Yang saya bold kan tu yelah perkara yang buat paling saya happy sekali!!

Ok - sehingga bertemu lagi di lain berat badan dan di lain race!!!!!

Tata!!!





P/S: Be realistik ok kawan-kawan. Jangan lah tiba-tiba nak hilangkan 10 kg sebulan. Tapi melantak macam syaiton, pastu pemalas macam badak berendam. Memang impossible lah kan. If it's easy....semua orang dalam dunia ni boleh jadik marathoner. Semua orang dalam dunia ni boleh jadik slim & fit.







No comments: