$

Tuesday 26 May 2015

Great Eastern Colour My Heart Run 2015

Date : 24th May 2015

Venue : Dataran Merdeka - KL

Distance: 12km

Timing : 1h 38m 41s. (official) 1h 38m 05s (own timing)



Assalamualaikum girls!!

Jom lah kita tanpa membuang masa membaca report pasal Great Eastern Run saya kali ni. Ini adalah race saya yang ke-3 untuk 2015.

Baru 3? Ini dah dekat setengah tahun tau? Tau...sabaaarr...quality is better than quantity gitu...chewaahhh...Setiap apa race yang saya pilih untuk join tu, mesti ada sebabnya special nye ok. Saya bukan main lari je mana-mana race. Each race is special to me. Peeerrghh...haha!

So apa special nye race kali ini? 
  1. Ok, kali ini juga special sebab TunTun join jugak. Setiap kali Tun ada memang special sentiasa...
  2. 1st time lari di Dataran Merdeka - tak pernah merasa ambik gambar di depan bangunan Sultan Abdul Samad. Hari-hari lalu je pergi DBKL.
  3. Ini kan annual event Great Eastern so mesti ramai runners yang participate. So lets join the crowd!
Ok bagi 3 jelah special nye. Jom teruskan cerita kita. 

Tun sampai ke rumah saya tepat jam 5.00 pagi. Kami mula-mula decided nak parking di Stadium Bukit Jalil sebab kononnya kat situ terang benderang & luas. Tapi masa kami sampai kat sana, masih ramai lagi penyokong-penyokong pasukan Kelantan yang tidur di sekitar kaki lima kawasan stadium termasuk lah bersepah-sepah di kawasan surau.

Err....menakutkan!! Saya tak takut kalau gelap atau berseorangan. Tapi dah kalau ada orang lelaki ramai-ramai, hari masih gelap, tak ada security dan kami hanya 2 orang perempuan yang manis sweet sweet 16..owhhh itu memang tidak lah menguntungkan. Maka...marilah mencari parking di tempat lain.

Kami ke Stesen Sri Petaling. Masa tu dah pukul 5.30am. Weeee....kat situ rupa-rupanya semua oarang berkumpul. Isk...ramai runners pun tengah tunggu stesen dibuka tepat pukul 6.00am. Kami sempat solat Subuh di belakang kereta Tun je. Pukul 6.00am terus naik train yang pertama menuju ke Masjid Jamek.

Dalam train memang penuh dengan runners Great Eastern. Ramai yang pakai baju warna putih. So Tun & I membuat lawak eksyen. Eksyen lah kami sebab...yang pakai baju putih tu hanya lari 5km je. Kami baju colour merah masuk 12km. Konon-konon hebat lah kan...blueeekkk!!

Sampai di Stesen Masjid Jamek kami terus ke toilet dulu kosongkan tangki...hihi...lepas tu terus shoot ke garisan permulaan. Memang padat dengan runners. Rasanya total 17,000 runner. Category Women's Open saja dah seramai 2000 runners.

Flag off tepat jam 7.00am. Whoooshhhh kami lari. Eh..sebenarnya takde whooshh sangat lah...haha sebab ramai sangat manusia kena berhati-hati takut terpijak kaki orang depan. 

Water station katanya setiap 3km. Tapi rasa rasa lebih 3km kot. Lepas tu volunteers tak cukup. Meja untuk water station pun hanya 2 meja je gitu. Runners kan ramai. Volunteers tak sempat tuang air lagi dalam cawan kertas tu. Meja pulak sikit...so semuaaaaa berkumpul kat situ. Haishhh...itu kena diperbaiki tuh. Cubalah buat meja tu panjang-panjang dan banyak di setiap stesen jadi takde lah runners ni semua berkumpul berebut-rebut padat macam tu.


Siap ada yang bukak kotak di belakang meja water station tu tau. Siap ambik air sendiri 1 liter pulak tu botol tu. Pastu tak habis tak pass-pass kat runners lain. Saya dengar ada runners yang di belakang-belakang kami tu siap air dah habis ok. Kesiannya diorang mesti dahaga.

Dah namanya pun Bukit Tunku kan...mestilah berbukit. Malangnya memang bukit bukau sungguh. Gila curam memang berpuaka bukit tu. Huwaaaarghhh gila lah. Pada KM9 saya actually dah rasa nak berhenti lari je dah. Pastu nak pengsan dekat-dekat dengan ambulance so senanglah ambulancae bawak pergi hospital ke kan.

Finally saya sampai jugak lah....actually this is my personal best la untuk 12km. Tapi saya target 1h 32mins. Tidak tercapai. Tetapi overall nya saya berpuas hati lah. Ramai runners lain pun speed agak tidak laju yang macam biasa diorang buat. Semuanya disebabkan bukit puaka tu lah. 

Nanti macam mana lah Standard Chartered saya ni. Saya dah registered untuk half marathon tau....wuuuuuuuu nanges laaa!!


Macam biasalah...almost every runner hates it when he/she is running kot...tapi masa dah melepasi finishing line tu lah baru lah rasa happy dan tak menyesal berlari. Haha...every single time...itulah yang saya rasa. I HATE RUNNING. But I run anyway, I only love it when I'm done.

My girl Tun pulak kali ini berlari dengan steady nya. Maybe sebab dia bersemangat memakai kasut baru dia. Memang cantik & shiny...hehehe. Saya bangga dengan Tun. Dia memang bersungguh-sungguh. I know her very very well. Running & training ni semua is not an easy task for her. But she made it well! Tun kerja office, tapi masih sempat buat semuuuuuuaaa benda like jemput hantar anak ke sekolah, masak breakfast/lunch/dinner & other house chores lah. Running/training & masih lagi ada masa untuk saya??!! Imagine that! I cannot ask for more dah...my BFF is superb!


Ok, ini route nya. Nak ingat pasal route ni pun rasa nak nanges...haha...speed saya boleh lah tahan. Tapi kalau bukit-bukit tu tak menganiaya saya, mesti saya lagi laju ni. Maybe at least 7.8km/hr? Cheeewaahh...


Saya dapat tempat ke 290 daripada lebih kurang 2000 runners in my category. Not bad lah kot. But I wish to be in the 100+ place. Nanti kita cuba lagi ok! So I wish to be better next time!

Till the next race!!! 

Tata!!!





No comments: