$

Friday 12 June 2015

Annual Kuantan Half Marathon 2015

Date : 31st May 2015


Venue : Dataran MPK - Kuantan

Distance: 10km (Official) 10.54km (Own GPS)

Timing : 1h 17m 53s. (official) 1h 17m 54s (own timing) 1 saat different pun nak kira...hahaah 



Assalamualaikum, hi!!

Lambat pulak saya punya race report keluar ye? Busy sikit baru balik dari bawak anak jalan-jalan. So jom lah terus je ke report nya. 

Kami sekeluarga balik ke Kampung Cempaka - Penor, Kuantan pada hari Sabtu dah maghrib baru sampai ke Cempaka Beach Resort. Sebab saya pergi potong rambut dekat Kuantan Parade kot nama dia? Entah..lupa pulak. Saya potong rambut di KL area rumah saya je..trim je pun RM50 ok. Hish...bukan nya banyak sangat rambut pun trim je tetaaapp kena RM50. Bukannya salon glamer pun...tetaaappp!!! Lain le kalau per A Cut Above ke kan...memang le kita sedia maklum harganya. Tapi di Kuantan kena RM20 je...hihi..suka. 

So..race day. Flag off jam 6.30am. Saya bangun jam 5.00 mandi dan makan roti sikit. Tapi tak dapat minum nescafe huk huk...sebab terlupa bawak. Saya punya kopi special sikit sebab saya minum Nescafe Gold + 2 tea spoon Anlene gold milk powder. Kenapa gold? Gold kan untuk orang umur 50 above? Haha..saja je..saya pikir kalau beli yang gold mungkin kandungan kalsium dia lebih tinggi dari yang normal punya...Wallahualam...hihi. So no coffee for me..takpe lah..10km je. Je? Eksyen ko ye?!

Sampai ke Dataran MPK tepat jam 6.00am. Half Marathon runners pun dilepaskan. So saya pun berjalan lah ke starting line nak bersedia. I was alone that day. I found out that Anis (my ex-schoolmate) couldn't make it sebab nenek dia sakit. Kesian dia...semoga nenek cepat sembuh.

I manage to get myself dekat depan-depan starting line. I ciok-cilok lah ke depan. Konon-konon perasan elite runner kan...haha.. Preeeeettttt hon flag off berbunyi. Saya pun berlari melepasi garisan permulaan dengan senyuman menawan. Sebab ada cameraman kat depan garisan tu. Sekali korang tengok...gambar kepala saya je yang keluar..hahaha..janji senyuman menawan...


See abang-abang yang pakai singlet hijau kuning merah 4-5 orang belakang saya tu? Itu rasanya budak-budak Ex-MCKK. Tapi saya potong diorang tu semuaaaaa...semuaaaaa..muahahahaah!! Haha poyo kan.

The route boleh dikatakan senang. Running di sekitar Bandar Kuantan je merentasi 1 sungai tak sure sungai apa. Saya ni nama je dah 11 tahun balik kampung ulang-alik ke Kuantan ni. Tapi nama-nama tempat memang masih fail. Yang saya nampak ada pasaraya Giant besar. Owh..lupa pulak. Masa saya mula-mula berlari tu anak-anak & husband saya ada tunggu dalam kereta tepi jalan sambil jerit-jerit nama saya "Ibuuuuuuuu!!! Ibuuuuu!!" Terasa glamour kejap...hihi..

1 minit berlari tali kasut saya terbuka lah pulak. Kena berhenti di tepi untuk ikat semula. 3 minit berlari eh...tali kasut belah kanan pulak!! Eh..ehh...apa hal pulak ni. Saya berhenti lagi sekali..ikat lagi. Lepas tu terus berlari dengan gagah nya (haha sebenarnya tak berapa nak gagah lah)

Teruskan larian... volunteer ada ramai. Di setiap simpang ada volunteer. Polis trafik pun ada jaga keselamatan lalulintas. Photographer pun ada 3-4 orang. Water station pun cukup. Anyway...rasanya runners maybe dalam 3000 je kot. (gaknye lah) Sebab my category pun hanya 200 runners je. Masa KM9 ada abang-abang bomba sembur air dengan bomba punya hose tu...weeeeeeeeeeee basaaahhhh!! Selamatkan phone masing-masing!!

Ok - 1hr 14m saya dengar GPS saya cakap saya dah hit 10km!! That's my personal best!! I like!!! So the last 100 meters tu saya pecut. Pecut tu ala-ala pecut kelajuan saya jelah ye. Tak payah la nak imagine saya pecut laju macam Usain Bolt...haha.. Masa pecut tu saya dengar anak saya lari bersama sambil panggil-panggil Ibuuuu...ibuuu...tapi saya hanya boleh menoleh jelah...hahaha laju sangat kan..sampai tak sempat nak tengok anak.

I managed to potong about 15 runners in front of me!! Yeayyyy termasuklah abang ex-MCKK tu tadi. Saya potong cun-cun 3 tapak dari finishing line. Horeeyyyy!!


So here are the photos yang kami sempat ambil di padang MPK tu. Make-up masih belum cair...hihihi.. Tapi rasanya saya nampak lebih kurus kalau pakai baju Heather Ultra purple tu. Yang saya pakai masa Great Eastern Run tu...hahaah what evs...



Lepas lari kami pergi ke Kempadang Beach makan nasi dagang. Nyum!!

After race: Saya dengar / baca dalam FB ramai yang tak berpuas hati dengan organizer. I don't really know why. Katanya medal tak cantik, murah, bla..bla... water station menyusahkan runners sebab kena lintas ke seberang lepas minum kena lintan ke seberang semula. 

Entah lah...for me...yang beginner ni saya rasa ok je kot. As long as you enjoy the route the run. I'm fine with it. I got my PB, I have my family supporting me. I ran strong without injury...I am grateful. Will I join AKHF again next year? InsyaAllah!! I will join the half marathon instead of 10k only. InsyaAllah. I want to wear the 'finisher t-shirt'

Can you see my result there? I am no.29 with good timing! I' a happy runner!! Next time I'll try to get 1hr 16m for 10k ok!! Sikit-sikit la...jangan terus nak handal sangat. Ko ingat ko Adele Wong kah??


Semoga saya terus sihat & kuat untuk berlari.

Thanks for reading!!!




No comments: