$

Monday 6 April 2015

8 things not to say to someone training for a half marathon

Assalamualaikum, hai errbody.

I got the feeling that my blog ini dah jadik macam tak kelakar lagi dah. Eh...eh..pernah ke kelakar sebelum ni? Eh..entahlah. Tapi the purpose I blog pun sebenarnya untuk ketawa. For me to share the best part, fun & happy moments in my life. The not so good part tu...takpelah..dengan orang-orang yang special je saya share..hehe..siapalah yang bertuah tu ye?

Anyway...since sekarang ni saya sedang giat training for my 1st half marathon which I planned to be in October (InSyaAllah). So..ni saya nak ceritalah sikit kan. Sebab ramai jugak yang bertanya-tanya pasal tabiat saya berlari-lari ni. 

As per today, saya dah masuk dalam minggu ke-3 training. Total 12 minggu. Hari pertama dalam minggu ke-3 lah ni. Total hari yang saya dah training dah 15 hari. Ada lagi 69 hari..huk huk. Weeee... so far so good. Saya berjaya ikut betul-betul schedule tu. Good job MK!! Tepuk bahu sendiri. Sebab tak ada orang tepuk pun...hahaha kenalah tepuk sendiri.

Nah saya share kan training shcedule saya klik sini. Ini untuk regular runner ye. Yang dah biasa berlari 5km sekurang-kurangnya 3 kali seminggu. Kalau untuk yang beginner pun ada jugak training dia. Boleh browse kat link yang saya bagi tu.

So..soalan yang selalu saya dapat dari saya mula-mula decided to be a runner yelah seperti:-


1. Q: Tan - ko rasa ko boleh menang ke? (Tan tu sayalah...jangan ingan nama cina pulak..hehe)

- huhu...Er..rasanya aku memang tak boleh menang lah kot. I'm not being negative or something but I just can't beat 10,000 other people running.


2. Q: Berapa jauh marathon yang ko nak lari ni Tan? Aku pun pernah jugak masuk marathon yang 3km punya. 

- Gitu katanya... Tahniah sebab berjaya lari 3km. Good job! Half marathon yang aku berlatih ni yelah 21km sebab itulah distance untuk half marathon. Kalau untuk full marathon yelah 42km. Kalau 3km, 5km, 10km dan lain-lain distance tu tidak dipanggil marathon. Setakat ni aku memang belum pernah lari half marathon pun. Ni lah baru tengah training ni. Wish me luck


3. Q: Kenapa ko suka sangat running ni Tan?

-Because I can.


4. Q: Ko takde rupa marathoner pun Tan. Debab je. Boleh ke lari laju-laju tu?

- Hukhuk...sedehhhh...Umm...ko pun takde rupa pelumba kereta pun. Tapi kadang-kadang mesti ko pernah drive laju-laju jugak kan? Anyway...aku aim to finish (with my own good timing), not to win...


5. Q: Ko lari penat-penat, jauh-jauh ni, ko hanya dapat medal je Tan? Dah la medal tu bukannya boleh gadai pun. Hoh...

- Hukhuk... apa nak jawab? A'ah memang dapat medal & dapat penat je. Kaki pun sakit jugak. Kalau berjaya habiskan larian untuk half marathon nanti dapatlah t-shirt 'finisher'. Tu je lah yang dapat. Tapi kepuasan dia tu...hanya runner yang mengerti cheewahh.


6. Q: Ko tak penat ke Tan lari jauh-jauh tu?

- Mestilah penat, Ko balik kerja sehari suntuk tu penat kan. Now imagine that plus 21km to run.


7. Masa ko race tu, berapa lamalah ko kena berenang Tan?

- Umm...harap-harap tak hujan lebat sampai banjir then kena berenang. Sebab aku training untuk half marathon bukan triathlon.


8. Q: Aku tak paham lah kenapa ko ni suka menyiksa diri ko tu lah nak lari jauh-jauh penat-penat tu lepas tu dapat medal je...haisshhh why Tan...why??

- Sengih je - Then I guess you won't be running a half marathon then? 


So there you go. Wish me luck!!

Soon...baby..soon!!









4 comments:

dalin said...

Choyy, soalan???
Lari dulu dengan ikhlas, baru faham.
Kalau harap medal sajork seperti peserta olimpik di mana kemotipan di situ.
Apa-apa pun, buat sesuatu dengan ikhlas, dari hati.
Tak perlu ada sebab pun untuk mulakan sesuatu yang bagus.
I akan selalu bias so harap maklum uols.
Yang benar,
-pelari 2km sejak 2 minggu lepas
-i run not becoz of Tantan, sometimes i run to remember, sometimes i run to forget
-bajet sasterawati negara
-kau memang kelakar Tan
* mode dendam kesumat hahaha

mrhanafi BEST said...

ho..ho..cerita tentang lari-lari sahaja la nie..

salam perkenalan dari saya..

mrhanafi BEST said...

ho..ho..cerita tentang lari-lari sahaja la nie..

salam perkenalan dari saya..

MK said...

Ana: ko memang bias..hehe..but i love it.

mrhanafi: ye..ini memang blog emak-emak suka running