$

Wednesday 15 April 2015

BMI - Anda di tahap mana?

Hai semua Assalamualaikum.

Berat saya yang paling maximum sepanjang hidup selama saya 36 tahun ni (uhuk uhuk...banyaknye umur) ialah 73kg. Itu pun semasa saya mengandung 9 bulan. Sama je anak pertama & kedua berat time pregnant berat saya 73kg. Berat badan ideal saya kalau saya tak pregnant sepatutnya 56kg. Untuk pengetahuan puan-puan sekarang ni berat badan saya adalah tidak ideal malah berlebihan. Hehe..skema betul penulisan kali ni ye? 

Tapi saya menerima hakikat dan saya masih belum berputus asa lah bersenam, berlari, weight lifting berenang dan sebagainya. Yang paling saya suka lakukan semestinya berlari.

Puan-puan yang masih belum bersenam tu jangan la rasa diri yang berat berlebihan tu teruk sangat ya. No...you are not a loser. At least you admitted that you are fat. Hahah.."fat" jahat betul perkataan tu kan. Saya pun sama. Berat badan saya sekarang ni kalau ikut BMI memang serious sipi-sipi nak exceeded to overweight. Saya memang tahap gebu-gebu sekarang ni.

Sebelum injured hari tu berat saya 58kg. Sekarang ni..uhuk!! Kalau dapat cecah balik 59.9kg pun saya mesti happy. Takpe....usaha pandu jaya!!

BMI  - nah ni calculator dia klik BMI Calculator
Underweight: < 18.5
Normal weight: 18.5 - 24.9
Overweight: 25 - 29.9
Obese: ≥ 30

So kalau nak diikutkan, BMI terbahagi kepada 4 iaitu:- Underweight, Normal, Over & OBESE. So OBESE ni yang kita tak nak ye. No-no-no. Saya masih kategori normal weight tapi dah hujung-hujung tu lah...haha..marilah berusaha lebih gigih. Saya bukan nak kurus ye...saya nak at least dapat BMI 22-23 jadilah kan.

Yang penting kena admit dengan diri sendiri yang kita overweight atau bahasa yang kita selalu tak suka dengar - gemuk.

Lepas tu kenalah usaha nak dapatkan berat yang sesuai. Yang sihat. Jaga pemakanan dan exercise. Sebenarnya saya rasa ramai yang dah tahu yang dengan control food intake je pun kita dah boleh turun berat badan. Tak perlu exercise pun boleh turun berat. 

Tapi masalahnya kita ni dah la malas exercise, melantak pulak macam setan...hehehe... (itu saya ye) Lepas tu bila jeans tak muat & bila try baju kat mall semuanya nampak tak cantik. Time tu je terus rasa nak diet. Nak bersenam. Ek eleehh...

Yang penting...toloooongg lah jangan ambil ubat kurus. Bazir masa, bazir duit, bazir tenaga, bazir emosi. Sebab serious memang hampir takkan berjaya punya. Trust me. Nanti lah saya update entry seterusnya pasal pengalaman saya dengan ubat kurus ni.

Till then...tata!!


3 comments:

Suzaini Ismail said...

Tq MK..dah try kira td.nasib BMI normal..

dalin said...

Atan aku pernah berat 80kg masa preg si adik. Ia lebih kepada dugong yang muncul di daratan.
Makan seperti syaiton ketika hari cuti itu benar.
Sekarang dah jogja ok juga. Kau nak makan sangat kan, ha kau pergi lari besok.
I love jogja but never been to jogja--> motip?

MK said...

MamaMia: Syabas!!

Dalin Ali: jogja secara konsisten kan..syabas juer!!