$

Wednesday 22 May 2013

Tips Menyimpan Lauk

Eh..eh...rajin pulak post entry ye...azam tahun baru kah? Bukaaaannn...ini auto post tau. Saya tulis semalam sekali 2-3 post supaya tak rasa bersalah me-neglect blog sendiri. 

Okey...dah lama saya tak membebel di dapur ye? Meh la bebel...saya nak kasik tips untuk simpan lauk mentah dalam fridge. Ini boleh diaplikasi untuk orang yang 'rajin' masak macam saya ye. Eh...karang ada pulak yang tersalah faham maksud 'rajin' hehe. 

Disebabkan saya masak 2-3 meals je dalam seminggu, maka saya telah mendapat idea nak buat gini. Ele..macam dia sorang je terpikir gitu kan...oklah tu Senah..kang tak ber-update blog ni. Bila beli ayam tu kan, saya masukkan siap-siap dalam tippuware kecik-kecik. Tippuware saya tu capasiti dia 5oz kalau tak silap. Lagi kecik dari yang biasa kita guna yang bulat tu tau. Satu tippuware tu cukup-cukup sekali masak untuk saya dan family. Ye, dalam family saya, saya je yang pandai makan...yang lain tu makan main-main je...huh..


Tuh ada udang 2 bekas (RM6), daging 3 bekas (500gm), ayam 5 bekas (1 ekor). Ikan? Ikan lupa lak beli masa ni. Anak saya suka makan salmon. Kelaasss ko anak...nak makan salmon...memang budak-budak ni especially Ayen. Dia kurang enjoy makan. Tapi kalau makanan yang dia suka memang dia makan banyak. Masalahnya, apa yang dia suka tu selalunya mahal. Kalau buah nak anggur saja. Dah tu anggur kaler purple yang seedless saja. Kalau tak..dia taknak makan. 

Cubit nak???


Kat bahagian chiller pulak memang telur lah menjadi raja. Senangkan masak telur. Dah la PakMir suka makan telur sweet sour je. Beras pun saya kena masukkan dalam fridge sebab takut berulat. Eh..ulat ke nama dia..ke kutu beras? Entah...nampak sangat malas masak kan...sampai berulat-ulat beras tu. 5kg beras tahan selama 2 bulan kat rumah saya ni. Saya memang masak weekdays je. Itupun dinner je. Sekali sekala masak untuk bekal Ayong pergi sekolah. Weekdays yelah hari jalan-jalan cari makan bersama keluarga. 

Ok, tu aje...tata!!!

2 comments:

Ann Ishak said...

masih okay lagi tu, saya selalu beras 5kg tahan setahun...sampai ada kutu beras pun dalam beras tu hiksss

emma said...

Owhhh Simpan beras dlm fridge Takde kutu ehh?