$

Saturday 23 June 2012

Office Baru

Meh la cerita juer...dah nak dapat gaji dah pun tapi tak cerita-cerita lagi pasal office baru ye? Saya started kerja 1/6 which was Friday. Bayong masa tu tinggal di Kuantan dengan Atuk & Nenda dia. Ayen ada kat KL dengan kami. 1st day was ok. Kena training pagi sampai petang. Weekend balik Kuantan. Haa...gatal tolong BBQ sampai sejam lebih kot. Malam tu jugak semput demam semua ada. Tak pernah pulak jadik gitu. Ok pasni tak mau main-main asap lagi ammpuuunnnn.

So 4/6 Monday masuk kerja balik dengan demamnya, batuknya, gigil-gigil lagi memang tak larat langsung. Siap lunch hour pergi klinik kena tunggu doktor lama gile like 1hour plus. Siap tidur kat kerusi klinik tu. Tulah nasib orang baru berkerja kan. Takkan nak m.c pulak kan...padahal boleh je..menjaga kredibiliti konon..blueekk..So selama 2 minggu memang batuk teruk demam masa tu 39' ok. Tak pernah-pernah gitu. Demam 2-3 hari je..pastu ok. Batuk je lama. 

Hows work? Umm...so far so good. Saya kena buat semula infra work yang dah ditinggalkan like 5 years! Hihi..memang nervous. Asyik whatssap TunTun & PakMir ngadu domba dan meminta menenangkan hati. Hihi..kedua mereka memang tak pernah menghampakan saya. Tengkiu bucuk bacin.

Dah masuk minggu ke-2 rasanya saya dah boleh adapt. Cuma sebagai seorang pemakan tegar macam saya adalah sedikit susah sebab pompuan-pompuan kat opis tu tak suka makan. Arghhh...sorang diet, sorang vege hari-hari bawak bekal, sorang lagi tengah nak bertunang so memang jaga makan straight diet siap dengan bersenam-senam 24/7. Tapi masa tu tiba-tiba je PakMir call ajak lunch...owwhhh sukanyaaaa jiwa!! Hihi...Tapi sekarang saya dah pandai sikit. Saya ikut 2 orang Sr.Eng. lelaki yang rajin makan. Mula-mula sorang tu macam malu-malu & bagi banyak alasan macam tak kasik saya join. Maybe sebab saya sorang je pompuan. Tapi saya paksa jugak cakap nak ikuuuuutttt jugaaakkkk lapaaaarrr!!!! Bukannya nak ngorrraatttt nak nassiikkkkkk jeeeee!!!!! Budak pompuan sini tak reti makaaannnn!!! Haha..lepas tu je terus dia ok dengan saya. 

So far I'm liking it. I mean kerja lah. Banyak kena polish balik and banyak kena belajar lagi. Seronok..sebab tak sempat menganga-nganga. FB & blog pun tak sempat tengok...incredible tu tau...hopefully lepas nampak bank statement lagi gembira la..hihihi...

Owh..saya kerja dengan main consultant project MRT Sg.Buloh-Kajang. Projek dapat early 2011 & kena siap 2016. So memang tengah busy phase. Dulu saya kerja dengan housing developer je pong. Landed property je la pulak. Ini complicated gile lah buat saya sebab kena tengok underground tunnel punya drawings & what not. Kena rajin bertanya and the other engineers yang semuanya muda-muda belaka. Office layout is like kilang yang full of engineers yang memang tekun membuat kerja. Sedar-sedar dah pukul 12.30pm boleh gi makan. Sedar lagi sekali dah pukul 5.30pm dah boleh balik rumah jemput anak. Lupa nak habaq, saya kerja company mat saleh..hihih...kat office pun memang ramai omputes la. Masa mula-mula join memang telinga rasa macam nak tekapkan kat mulut derang tu sebab derang dah la jenis yang cakap slow volumenya pastu dengan accent British kan. Haiyooooo...Office pun kecik je..takde vavavoom pun. Semua orang duduk cubicle je..tak kira ko Project Manager ke, Alignment Expert Top 5 in the world ke, ko draftman ke, ko Sr.Eng Geotech ke..semua duduk luar. Takde bilik-biliknye. MD je duduk bilik..itu pun kecik gile macam besar bilik air umah kita..hahaha...

Alasan derang...kita nak kerja..bukan nak berehat-rehat. Lagipun kami bukan setiap masa di office. Lepas tu flexible pulak tu. Masuk kerja pukul 8.30am. Tapi sukati ko la nak masuk kul 9 ke 10 ke...janji 8 jam. Balik pun sama ikut suka. Nak makan pun sama ikut suka hati nak baper jam. Tapi pepandaila..jangan la melampau-lampau pulak. Pepandailah nak hidup kaannn. Tapi kerja mesti siap aahhh...Tapi so far nampak macam everybody enjoying their job. 

Selalukan kita tengok movie American je kan...ni majority British...so kena suruh derang ulang suara few times..or kalau dah tak paham/dengar jugak tu kata je lah "Yes..yes..." hahaha... Ada jugak yang dari Peru, South Africa, Taiwan, HongKong, Filipina, Spore. Ahh..yang paling saya suka Jakarta...heheh sebab paling senang nak paham cakapnya. Kikikik.....

Ok..tetiba tengok dah panjang cerita...hopefully Dak Ana gembira membaca cerita boring ni .Sebab dia kata dia rindu saya bebel panjang-panjang kat blog. Sebab saya pun happy baca cerita dia. Terasa dekat dengan dia bila baca dia membebel. Silalah cherish kawan-kawan yang kita sayang. Walaupun jauh... taip bila tau khabar berita..terasa dekaaatt balik. TunTun tu lain kategori...tu dah kategori kembar siam dah tu..haha...

Tata!!! Love you guys!! Muacckkkssss!





3 comments:

Anonymous said...

hahaha...aku suka.yelah ibu cyber konon membaca di tenet.baguslah tantan dpt tukar envir.keje..bagus2 kdg2 nak komen x sempat..byk bende sama jadik so masih boleh rasa walopun jaooooohhhhh---->zainal abidin
nanti citer lagi ya..bye..dak ana

Mak Ton said...

Kembar siam.. Kuikui..

Lepas ko terel suma psl drwg n etc musti ko happy keja kt situ.. Skrg ni kena strugle sket nk blajar blk kan.. Xper.. Intan boleh!!!

Lep u babeh..

MK said...

hihi...saya akan rajin belajar..tima kasih byk2