$

Wednesday 16 February 2011

Banana Split

Pisang kangkang? Hodoh sungguhlah namanya jika di-translate-kan ye. Ke ada nama lain ek? Hihi... Sorry Ana, aku terpaksa membuat juer entry masak-masak (even though ini bukan aku yang masak..tapi aku buat sendiri juerlah).

Tadaaa..... Banana Split!!!

Senang je buat dia. Nak kena kasik resepi juer kah? Hokey laahh...

Bembahan:-
2 biji pisang
3-4 scoop ice cream
3-4 sudu chocholate sauce (ni MK buat sendiri sebab kat MyMydin kecik dekat umah MK tu tak jual)
2 sudu kacang pistachio (di tumbuk)

Cecara:-
  1. Buat chocholate sauce dulu. 1 sudu besar serbuk chocolate 'van hauten' + 1 sudu minyak masak + 2 sudu susu pekat. Panaskan atas api kecik. Kacau rata sampai mendidih sikit timbul bubble bulat-bulat..plupp..pluppp tu ye..tutup api. Biar sejuk kejap.
  2. Tumbuk kacang pistachio tu jangan hancur sangat.
  3. Pisang belah dua, susun atas piring.
  4. Scoop icecream cantik-cantik susun atas pisang.
  5. Bubuh choc sauce kita tadik atas ice cream tu.
  6. Taburkan kacang pistachio (betul ke spell nye nih? kalau salah tolong betulkan - thanks!)
  7. Ambil sudu kecik 4, ajak hubs & anak makan...nyumm nyumm 
Muka gembira seorang budak kacak bila mendapat sepiring godang banana split.

MK buat ni dalam pukul 11.00am semalam. After balik dari breakfast. Disebabkan bembahan semua dah ada, maka masa penyediaannya sangan singkat. Sehinggakan PakMir terkejut sebab tiba-tiba je dia baru duduk kat sofa nak berehat, MK keluarkan pulak banana split ni.

"Eh...cepatnye ibu engkau buat?" kata Pakmir

Bayong jawab "Mestilaaahhh!!! Ibu kan MasterChef!!"

Weehoooo...suka tak suka tak suka tak????

3 comments:

Tijah said...

saya suka terjemahan tajuk itu.

mmm...

emma said...

yen!!! hensemla awak nih... nanti kawin dgn anak auntie emma ok..

MK said...

tijah: saya tau awak suka..tu lah pasal saya letak translation tu

Emma: ok auntie..tapi ibu saya kata jgn letak hantaran mahal sgt ye.