$

Tuesday 10 March 2015

Bukit Jalil Half Marathon 2015

Date : 8 March 2015 (Sunday)

Venue : Stadium Bukit Jalil - KL

Distance: 11km

Timing : 1h 20m 57s.



Assalamualaikum semua.

Saya happy semalam & masih happy hari ini. Kenapa? Sebab hari Ahad yang lepas saya & TunTun berjaya dalam 10km race kami dengan catatan masa yang membanggakan diri kami sendiri.

Saya tak pakai official shirt sebab saya eksyen..hoho

Well, saya kan injured dari November 2014. So no exercise at all, for 2 freaking months. Saya memang down giler. Saya terus minta cuti 2 bulan juga dari gym saya. Mintak cuti so that tak payah bayar le membership for 2 month juer kan...

So starting early February saya dah sihat sepenuhnya. Saya pun started training semula. Owwhhh berat naik 5kg ok. So masa mula-mula berlari tu memang frustrated sangat sebab memang terasa berat & terhempap-hempap berlari tu. Tapi saya teruskan juer sebab kali ni saya akan berlari dengan Tuntun. Wokayy...jomlah kita check it out. 

Pepagi buta Tun dah gerak dari Seremban untuk fetch saya. Dia sampai tepat pukul 5.00am. Sampai stadium Tun nak gi toilet la pulookkk! Hoh...dia ni memang..manjang toilet tau. Masa dia dalam toilet tu saya call dia few times lah jugak..hahaha...saya tau saya annoying. Tapi saya terpaksa call sebab dah nak flag off dah. So dengan itu maka tiadalah gambar sebeum kejadian sebab tak sempat posing. 

Saya terjumpa Anees - kawan saya masa kar MRSM dulu. Dia pun tengah beratur tunggu toilet. Anees pun runner yang hebat!

Finally sempat la kami berlari-lari. 5km pertama kami berlari bersaing-sainglah. Semasa kami ketama kali berlari bersama masa IJM Run last year. Masa tu kami hanya lari 5km saja. Masa tu Tun lari macam nyonya ok. Tangan saja yang bergerak konon-kononnya laju. Tapi kaki tak bergerak pun. Tapi kali ini tidak...Tun memang laju. Membuatkan saya terpaksa push diri sendiri untuk berlari sama laju disebelah dia heheeh...syabas baby girl!!

Pada kilometer yang ke-5 kalau tak salah saya, kami terpisah. Rasanya saya terkedepan kot. Tun pulak berusaha bersungguh-sungguh untuk mengejar. Tapi sampai sudah dia tak nampak saya di depan dia katanya. 

Ni masa baru sampai selfie lah dulu kan.

Saya mengesyaki bahawa Tun tak perasan bahawa dia telahpun memotong saya. Sebab kali ini Tun memang dasyat lajunya. Tidak boleh dipanggil nyonya lagi. Mungkin lebih layak dipanggil ahmoi. Bila dia tidak perasan bahawa dia telah memotong saya maka dia pun menambah kelajuan dia maka saya lebih terkebelakang dengan maha hebat jauhnya ketinggalan. Haha...

Sampai lah kegarisan penamat memang kami tidak berjumpa. Bila saya dah sampai saya sempat selfie 2-3 keping. Lepas tu terus call Tun sebab kami belum solat Subuh!!! Nak tahu.... khemah untuk kaum Muslim bersolat Subuh ada disediakan. Tetapi dalam 2km selepas berlari Dah la waktu perlepasan pada pukul 5.40am. 2km berlari tu belum masuk waktu solat daa....

Tapi tak mengapa. Sebab itu menjadi faktor pemangkin kami untuk memecut lebih laju supaya sempat sampai ke garisan penamat dan sempat bersolat sebelum fajar!! Chewaaahhh gitu. Dan ya!!! Kami sempat!!!! Solat di Surau Stadium Bukit Jalil tu. Surau nye selesa dan bersih, tetapi takde telekung. Sehelai pun takde. Maka kami tiada pilihan selain daripada solat dengan pakaian yang kami sedang pakai. Ya Allah terimalah solat ku...Amiiinnn...

Saya rasa sedikit bertuah sebab saya pakai baju lengan panjang yang tak ketat & seluar panjang. Kalau saya pakai seluar pendek macam mana? Hahah...gile ke kan..pakai seluar pendek lepas tu pakai tudung...hohohoh. Terima kasih dekat hubster sebab belikan saya baju tu...muackssss!!! Kasut pun dapat sponsor ok. Bertuahlah saya menjadi bini dia...hokhok!!

Auntie-auntie perkasa berjaya lari 11km

So lepas solat tu barulah kami berposing-posing dengan happy nya. Overall saya rasa happy sangat sebab saya dapat lari dengan BFF saya. Yang sanggup datang dari jauh ok. Entah pukul berapa dia bangun pagi tu agaknya. Yang kedua saya happy sebab saya lari laju dari biasa. Saya target 78mins untuk 10km. Tapi saya dapat buat 11km in 80mins. That's awesome!! (For me lah....)


Saya juer jumpa V. Ex-colleague yang rajn berlari juer. Dia 9 years senior than me tapi masih active berlari. She's a lawyer tau. Semua ni mak-mak handalan. Yang adik comel kiri sekali tu pun handal juer. Dia beberapa saat di depan saya. Tapi dia kategori K (Women Open) ..kami veteran hok hok...dah tua. Eh..tapi kami kuat ok!

I love this pic. Sebab nampak sign Stadium Bukit Jalil tu. Walaupun lipstick dah terpadam & gigi arnab terserlah...tapi tak pe..saya share juer gambar ni.

Nah ni yang saya captured guna app di phone saya. 727calories burned. Lepas tu saya belanja Tun makan nasi lemak tawaf..haahah...tambah calorie semula 



This is the official result. Saya nombor 51dari 187 runners category M (Woman Veteran). My timing was great too. Kalau saya letak timing saya dekat Women Open, saya nombor 125 dari 600 runners. Not bad kan...ok lepas ni boleh masuk Women Open lah hihi..eksyen kan? By the way, TunTun kesayangan saya nombor 63. Her timing was good. Super good actually. I'm proud of her. Kawan saya hebat!! 

Ok korang...till the next race!!! Tata!!




 P/S: Semalam saya tanya hubs "Are you proud of me?" Jawapan dia membuatkan saya rasa tiba-tiba ada orang potong bawang di sebelah saya...heheh..


2 comments:

Maton said...

hihihi..
mahapkan saya.. saya mmg gitu.. masa kt umah xnak la dia memerut.. smpi tempat kejadian time tu gak nak memerut.. sy kalo g jogging kek memano pun samo yo tebiat eh.. musti nak membuang dulu.. petuo eh.. jgn makan sobolum lari.. tp kok tak makan kang xbuleh lari.. huaaaaa...

tapi sy berbangga dgn pencapaian saya.. rasa macam eksyen giler!

diana said...

eh iol sama ngan matun, muka tandas haha.
aww of cos i m proud of u mama babeh, betul tak hubs cakap gitu.
i am proud of u too..
sebab tu iol komen dengan gigih di fb. sambil sapu rumah, berhenti komen di fb. sapu, komen lagi haha..

-kawan kau yg sewel