$

Wednesday 21 January 2015

Tom Yam Sardin

Assalamualaikum kawan-kawan.

Frankly..saya tak masak dinner hari-hari. Saya sampai rumah pun dah maghrib. Kalau anak-anak saya dah makan kenyang-kenyang di rumah nanny & hubs pulak ada meeting malam, so either saya makan roti or oats for dinner. Ataupun saya makan di kedai depan rumah je. Tapi semalam saya terasa nak makan sardin.

Jom masak Tom Yam Sardin:-

Bembahan:-
2 tin kecik sardin king cup (saya guna king cup)
2 bijik bawang besar belah 4
2 ulas bawang putih ketuk sikit
4-5 bijik cili api ketuk sikit
2 biji tomato belah 4
1 peket serbuk tom yam putih adabi (saya guna brand ni)
3-4 heli daun limau purut
1 btg serai diketuk
1 cawan air
garam & perasa
minyak sikit untuk tumis

Method:-
  1. Tumis bawang besar bawang putih, serai & cili api sampai wangi sikit. Saya suka masukkan garam & perasa time tumis ni. Itu petua Kak Ngah Liza.
  2. Masukkan air secawan. Masukkan serbuk tomyam putih adabi. Kacau hingga larut
  3. Masukkan sos tomato dari tin sardin tu. Tunggu mendidih.
  4. Lepas tu masukkan ikan sardin. 
  5. Rasa-rasa lah sikit sedap ke?
  6. Masukkan daun limau purut, koyak-koyak lah kan sikit ye. kasik bau dia lagi power..huummmm..
  7. Bila rasa dah ok semuanya masukkan tomato tutup api. Saya suka masukkan tomato last-last & cepat-cepat tutup api supaya tomato saya tak lembik.



Nah percubaan meletakkan video bagi semua orang nampak dia gerak-gerak..weeeeee!!! nyummm!!


Anak saya makan sangat banyak. Tambah nasi dua kali. Lepas tu kata nak habiskan ikan tu pulak. Tiba-tiba hubs balik lepas tu berdiri je deka tpintu bilik sambil tunggu saya habis solat Isyak. Rupa-rupanya dia nampak saya update gambar tu dalam facebook. So dia sanggup tak makan dengn kawan dia.

Nasib baik Abg Long ada tinggalkan seketul ikan. Hehehehe...Rezeki Hubs rupanya. Alhamdulillah. Asyik-asyik masak sambal sardin, kari sardin, sardin kicap kan...meh la cuba tomyam sardin pulak.

Bye!!!

3 comments:

diana said...

oh my. aku suka sardin. malas pun iye. mak aku dulu masak lemak sardin. sedap. tapi aku malas nak cuba. sebab dorang ni suka lauk standard spt sambal sardin agung aku tu. semua lauk ada perkataan agung sebab sedap gila konon di kariah petak rumah aku tu.. kau layankan jelah aku ni atan hahaha

MK said...

haha...aku percaya dgn kesedapan sardin agung ko tu.

Mak Jemah Jual Vitamin said...

resepi baru ni..memang tak pernah buat resepi sardin tomyam. nampak macam menyelerakan..