$

Tuesday 9 December 2014

Stress Fracture

Assalamualaikum, Hai korang!

Lama jugak tak update blog ye. 

Saya injured. Tiba-tiba bangun pagi kaki kiri sakit sangat tak boleh jejak. Padahal seminggu dah tak berlari kot. Dah kenapa tiba-tiba sakit ni. Last saya jogging 22 Nov -12 km

Tapi saya ignore je. Sebab mungkin sakit kaki sebab banyak sangat berjalan semalamnya tu masa saya kulu kilir menguruskan anak saya punya minor operation. Kejap ke Columbia Hospital kejap Sunway Medical, kulu kilir bilik sana bilik sini. Saya agak jelah pasal tu kaki sakit. Hati pun sakit sebab kesian tengok anak kena operate. Poket pun sakit jugak..haha..sebab anak saya tak admitted ward so tak boleh claim insurans.

Well, apa-apa pun saya bersyukurlah anak saya ok. Walaupun after 1 week anak saya kena operate lagi sekali sebab stitches tu terbukak and cyst dekat bibir dia tu timbul semula. So again with the same procedure kena potong-potong balik bibir anak saya. Alhamdulillah Doktor tak hanya charge untuk restitch saja.

Eh..mana cerita stress fracture saya? Ok, disebabkan kaki sakit dah seminggu tak baik-baiknya. Lepas tu saya pun pergilah reflexology. Masa dia urut tu takde pulak rasa sakit kaki. Tapi malam tu terus rasa lagi gila berdenyut. Esoknya Sabtu kami balik ke Kuantan pulak. Sampai di Kuantan dah pukul 1.00 pagi dah.

Esoknya Ahad tu...hadoilaaaaa...memang rasa nak merangkak je. Sakitnya kalau berdiri. Even nak gerakkan jari-jari kaki pun sakit. Lepas tu rasa nak marah semua orang satu dunia sebab kalau dah sakit saya memang mereng sikit. Huk huk...

Disebabkan dah jadi gitu so semalam saya decided pergi jelah ke hospital. Doctor gelak-gelak je sebab dia dah tau dah mesti pasal running. So x-ray lah. Nampak dalam x-ray tu halus giler je fractured nya. Tapi kenapa sakitnya macam nak tendang orang satu dunia?

Stress fractures are tiny cracks in a bone. Stress fractures are caused by the repetitive application of force, often by overuse — such as repeatedly jumping up and down or running long distances. Stress fractures can also arise from normal use of a bone that's been weakened by a condition such as osteoporosis.
    Stress fractures are most common in the weight-bearing bones of the lower leg and foot. Track and field athletes are particularly susceptible to stress fractures, but anyone can experience a stress fracture. If you're starting a new exercise program, for example, you may be at risk if you do too much too soon. -Mayo Clinic
    Hmm...ok..patutlah..saya mungkin overuse kaki kesayangan saya ni. So..redho & pasrah jelah. No running, no hiking, no weight lifthing, no shopping/walking selama 6-8 minggu.
    Dah semua no no, apa yang bolehnya doktor?
    Doktor cakap - gossip sambil minum kopi boleh lah kot. 
    Bila saya boleh lari doktor? Saya ada race 11 Jan & 24 Jan
    Doktor cakap - you nak lari ke you nak kaki you?
    Hoh..main kasar doktor ni punya jawapan ok! Tak nak tanya lagi dah.
    So.. Broga Hill hike Sabtu ni terpaksalah dibatalkan.
    Saya nak duduk diam-diam sampai akhir tahun ni dengan harapan boleh try race yg 24 Jan tu. Rasanya saya kena lupakanlah race yang 11 Jan tu. Nak lari ke nak kaki??
    Ok semua...bye!!!!


No comments: