$

Monday 15 December 2014

Stress Fracture - Part 2

Hari ni 15 December 2014 bersamaan hari ke 16 saya injured. I admit a stress fracture is one of the most frustrating injuries a runner can come down with. Ok la..saya bukan professional runner but many times I read in the internet that when you are running - you are a runner. So I'm a runner lah kan? I've already cancelled my Broga hiking yang supposedly on 13 Dec. I have registered 2 race in January. I thought that I can join the 24 Dec Race. Tapi rasanya saya kena let go both of it sebab I need my kaki more than the races. 

Sedihnya!!

Kat office pun Boss & colleague saya dah panggil saya Minah Senget!! Sebab saya jalan senget-senget. Eiiii geramnya. Saya bukan sengaja nak jalan senget-senget ok. Huk huk...sedihnya tapi saya tergelak jugak sebab kelakar la juer kena gelar minah senget. 

So hari yang ke-16. 16 hari baru? Baru 2 minggu? OMG terasa dah forever!! Saya kena cuti berlari 8 minggu. Means lagi 6 minggu tak boleh lari? Berat dah naik 2.5kg!! Double frustration. Jeans dah semakin terasa ketat. Pagi tadi saya nak pakai kemeja ke office tetiba kemeja tu koyak!! Ok..saya tipu...heheheeh.. kemeja tu memang dah koyak masa saya iron dia. Hihi...reput agaknya. Kemeja baru beli masa sale. Mungkin memang dah lama sangat dalam store so dia reput (self defense huk)

I've read in the internet that stress fracture recovery ada 5 phases. Right now I'm in the 1st phase lah. So let me share it with you guys:-

Phase 1 - Injury Period (Usually 4-6 weeks) - (~gasp~)

  • Don't take medications to mask pain - I did not. Eh..adalah 2 kali kot sebelum tidur saya ambil pain killer because it was like berdenyut-denyut and killing me.
  • Understand the way you interact with family, colleagues and training partners. It's not their fault that you are hurt. Be aware of displaced anger - Yeah...ini mesti control. The the A's at home (Abie, Adam & Ayen) memang my ultimate supporters. Memang kadang-kadang diorang terlupa sebab semua orang jalan laju-laju tinggalkan saya yang berjalan senget-senget. Tapi semuanya rajin sangat urut, picit kaki saya, pimpin saya huk huk...thanks lah kesayanganku.
  • Use this time to attend physical therapy, seek chiropractic treatments, and/or massage therapy to assist in the healing process - I did reflexology once after my injury to. Sekarang saya tengah nak cuba sport massage. 
  • Yoga (stretching) and core strengthening are essential to the safe return to your pre-stress fracture activities when the time comes. They will also help you maintain your level of fitness while healing - so far..I did nothing. Makan banyak ada lah kot. Huh!! teruk betul ek. Lepas tu stress sebab berat dah naik. Ok. This week I will go to the gym lah. Maybe buat upper body exercise at the gym. 
So itu 1st phase yang perlu saya lalui lagi 4 minggu. Apart from that jangan lupa solat doa banyak-banyak. Mengaji Quran ok. Walaupun saya terpaksa solat duduk kat kerusi. Haha..bila saya solat kat surau dekat shopping mall or tempat awam kan. Ada jugak mata-mata yang memandang dengan pelik dah kenapa budak ni nak solat guna kerusi. Tak pregnant pun, tak tua pun, tak pakai bandage pun? 

Sebab saya tak boleh bend my foot. And bila duduk di antara dua sujud tu memang saya tak boleh tahaaaannnn. Saya tak boleh menahan berat bon-bon & body saya pada kaki kiri tu bila dalam position tu. Siap baca bacaan tu like laju-laju & terseka giler lah. So..saya decide better solat duduk atas kerusi. Lantaklah orang nak pandang-pandang.

Owh and I might need to jaga my diet (bluerghhh) have I ever jaga? 

TTYL!!! Bye!

P/S:- Sayangilah kaki anda :(




No comments: