$

Thursday 20 February 2014

Tips Bersenam

Hai y'all!!! Seperti dijanjikan saya nak bagi tips untuk bersenam!! Semangat nih!! Harus diingat, tips yang saya bagi ni memang personal tips dari saya & dari pembacaan ke dari khidmat nasihat coach tak rasmi hihi. Tips ni bukan tips untuk kurus pun. Seriously I tell you, saya sekarang pun belum kurus lagi pun. Memang la dah kurang 6kg tapi tak kurus pun. Tapi...ahhh...moh baca tips dulu lah jom:-
 
1. Mula-mula sekali - pakai baju cantik - beli jersey color-color yang cantik. Mahal? Mana ade...beli je kat pasar malam. Ambik color pink!! RM10 pun dapat kot. Tak payah mahal-mahal. Duit tu simpan untuk beli baju masa kita dah slim sikit. Perlu tuh...sebab percayalah cakap saya 4-6 bulan kalau konsisten bersenam, baju-baju favourite puan-puan akan tiba-tiba menjadi longgar. So duit tu simpanlah...sebab kena beli baju baru..kan..kan..
 
2. Beli yoga pants kat pasar malam pun ada bukan mahal pong. Kat pasar malam Jalan TAR ada banyak yoga pants yang cantik-cantik. Serious cantik. Bukan macam seluar katok apek cina pun. Ni memang cantik macam seluar Jeniffer Lopez. Hihi..Rasanya price dalam RM35 kot. Kalau beli 2 dapat RM60. Tengok tu...anje-anje betul korang ni ye? Siap nak kena cakap nak beli kat mana dengan prica sekali ye? Huh!!
 
3. Pakai kasut sukan. Saya dapat kasut color hijau dari husband saya brand Puma. Lepas 2 bulan kasut tu kena curik....sedih betullah. Lepas tu husband belikan lagi kasut yang sama colot purple...suke!!!! Lepas tu saya beli lagi satu kasut Nike kat warehouse sale je. RM100 kot. Yang penting color pink. Huhu..kasut tak kesah nak mahal ke murah ke, sebab kaki mungkin akan tetap sama size orait!!! nak murah kat Bata pun ada brand Power. Ok whaaatt...ringan je. cantik pun ye. Sekarang Bata dah setaraf dengan brand kasut lain ok. Dah tak cokia dah. Jangan memandang rendah pada kasut Bata tau. Nanti pasal kasut murah tu lah korang slim & fit. 
 
4. Mulakan dengan 5 minit. ko gelak senaahhh? ko cuba melompat bintang tanpa henti seminit tengok camne? semput ke rasa nak mati. Nanti dah lama-lama tambah la 7 minit, 10 minit, 12 minit, 15 minit, 20 minit. Jangan gelojoh Senah, jangan eksyen juer... yang penting konsistensi. Itu magic word kita. Konsistensi. Mesti buat hari-hari.
 
5. Kalau terloncat-loncat sorang-sorang dah la pagi-lagi buta kan. Memanglah rasa macam loser. Huhu...mula-mula je. Ok lah...meh ahkak ajar, kan sekarang telefon dah canggih. Apa gunanya khen? Bukak la lagu. Lagu tu tak kisahlah lagu apa-apa pong P.Ramlee ke, 4U2C ke, Najwa Latip ke..lantak korangla...habis satu lagu baru korang stop meloncat. Satu lagu maybe 3 minit kot...biasanya lah kan. So...kalau nak tambah lagi 1 lagu pun ok jew..kalau tak..takpe..kita sambung esok je.
 
Contoh work out yang paling senang dah kalau 5 minit je masa yang kita ada yelah Circuit Training.
 
 
 
 
Bersenam pagi-pagi actually lebih senang sebab kurang gangguan, anak & husband masih tidur, badan jadi segar, tenaga bertambah, badan cergas otak cerdas. Increase metabolism sebab calorie dibakar dipermulaan hari. 
 
Last year berat saya 64kg. Tinggi saya 160cm. Saiz seluar jeans levis 30. Itu pun melimpah keluar perut saya. Bila ambik gambar nampak demok pendek. Ughh.. saya start jogging 30 minit sehari sejak February 2013. By June 2013 masa vacation saya dengan kawan-kawan ke Pulau Perhentian, saya ingat lagi kawan saya Emma cakap dia geli tengok jeans saya yang bahagian peha belakang tu menggelebeh. Saya gelak je. Sebab saya ingat dia gurau-gurau. Lagi pun saya actually baru je kecikkan pinggang & kaki jeans saya tu. Hantar alter dekat tailor.
 
Tapi bila tengok dalam gambar & tengok kat cermin baru saya nampak kegelian Emma tu macam mana. Memang tak cantik pun. Nampak selekeh gila pakai jeans yang tak ngam saiz. Jeans favourite saya yang baru berusia setahun kot yang saya dah kecikkan tu dah longgar banyak!!! Tu jeans size 30!! Saya memang sejak umur 20-an memang pakai size 30 kot. How come tetiba jadi begini hah?
 
So July 2013 saya berkobar-kobar pergi Levis beli jeans baru. Mintak size 29 = longgar. Mintak saiz 28 takde pulokkk!!! Adik tu bagi size 27. Saya ketawa kuat-kuat kat situ. Memang tak lah dek oiii kata saya. Ni saiz masa akak umur 21 kot. Adik tu kata...cuba je kak. Jeng..jeng..jeng.... muat. Ngam choy chak boiii....Selesa gileeeee!!!! Rasa nak cium adik tu (adik tu pompuan, don't worry). So saya beli 2 helai terus jeans tu & hadiahkan jeans size 30-31 kat kakak-kakak-kakak saya. Ye saya ada 3 orang kakak. Jeans size 30-31 tu pun baru setahun kot beli. Tsk..tsk..tsk...
 
Lepas tu pergi ke rumah Emma hantar kuih raya yang dia order sambil memakai jeans baru. Emma tidak geli lagi...hihi...
 
Ok...saya bagi 5 tips dulu ye. Nanti sambung lagi. Ada banyak lagi tips. Jangan takut bersenam. The key is TO START!!!! Second is CONSISTENT. Kena beranikan diri untuk memulakannya!!! Semangat nih!!! Saya pun macam puan-puan juer, berkerja ada anak, kena basuh pinggan, basuh kain, lipat kain, masak, jadi harimau jadian nak marah anak-anak. Kita serupa...but I did it for a year dah pun. Saya pun pemalas gila macam korang jugak dulu. Serious!!! Tak tipu. Ok sambung nanti..

Ta!!!

P/S: Saya memang belum kurus. Saya belum capai ideal weight pun.
 
 
 
 
 

2 comments:

Irfa said...

tq kongsi tips
tetiba rasa macam nak buat
hihi

MK said...

marilaahhhh!!! kalau nk tips dari coach Kintan marilah email phone no. ke intansiza@gmail.com moh kita whatsapp!!