$

Friday 21 February 2014

Tips Bersenam Part 2

 Ok - sebelum saya terlupa tips-tips yang memang dah lama ada dalam kepala hotak saya ni. Moh lah kita share kan ye:-
 
1. Ambil gambar perut on the 1st day kita start bersenam. Simpan gambar tu. Ambik gambar perut tu sebulan sekali. I tell you...saya sekarang tak sangka kenapa sampai hati saya biarkan perut saya melimpah macam tu sekali dulu? Tsk..tsk..tsk..kesian perut saya. Sekarang ni pun perut saya belum six pack pun :P. Tapi jauh lebih kecik daripada gambar 1st yang saya ambil masa mula-mula start bersenam. Ye saya ingat lagi tarikhnya 1/2/2013. Simpan gambar tu baik-baik ok. Lepas tu jangan gatal pulak nak letak dalam facebook. Ko giler ke Senah? Aurat ok...aurat!!
 
2. Apa lagi tips ye? Carik kawan!!! Ye..kalau korang takde kawan, meh lah kawan dengan saya. Saya sudi...hihihi...Carik kawan yang boleh memberi semangat, yang senasib-sama-sama nak bersenam. Carik kawan yang positif. Yang rajin mendengar keluh kesah adu domba pasal senaman korang. Carik kawan yang garang (macam saya) yang boleh marah kalau korang malas. Yang boleh motivate korang, yang boleh perli korang bila tak bersenam pagi tadi.
 
3. Update dalam FB pasal aktiviti bersenam hari-hari. Boleh guna banyak application dalam smart phone korang. Saya guna 'Noom'. Every time saya workout, saya update & di sharekan dalam FB. Saya share bukan sebab saya nak eksyen, taakkk...saya share untuk peringatan diri sendiri. Dan...saya ada few friends yang baik hati yang selalu remind saya bila dia tengok takde update status saya bersenam "Ey..Tan!!! Apsal ko dah lama tak bersenam ha? Ko pemaleh kan!!??" Gitu... Kalau nak tulis dalam buku ke white board ke pun ok. Janji korang keep track. Nak senang guna application dalam smartphone.
 
4. Bersyukur - kalau ada 5 minit je masa untuk exercise, kita exercise lah 5 minit. Kalau ada 10 minit masa, 10 minit lah kita guna. Kita kena bersyukur..jangan tamak. Kalau ada peluang bersenam di rumah...kita bersyukur, kalau ada peluang jogging di taman bersyukur juer..itu kira macam bonus kan. Yang penting apa diaaa??? Konsistensi. Kadang-kadang saya bosan berlari sorang-sorang kat kompaun rumah, saya jogging di taman rekreasi. Ye saya beruntung lah juer sebab depan rumah saya tu memang taman rekreasi tersohor di KL. hihi. Memang perasaannya berbeda ye puan-puan. Sebab ramai orang yang sama-sama bersemangat macam saya. Ramai yang berlari. Rasa macam marathon!!
 
5.Pasang niat - eh..saya punya tips ni actually tak ikut urutan ek..hihi patutnya pasang niat mesti yang ketama kita buat. Pasang niat, saya nak bersenam kerana Allah Ta'ala, untuk sihat tubuh badan, untuk menjadi rutin harian saya, untuk hidup lebih cergas, untuk anak-anak & keluarga saya.
 
6. Set target / challenge - lepas 3 bulan saya bersenam/jogging ni, saya nak masuk 1/2 marathon!!! Yeap..yeap...nak masuk race!!! Seriously I did (nanti saya cerita di entry yang lain orait) Idid - but after 10 months of training jogging macam orang giler sorang-sorang.
 
7. Celebrate - Actually saya celebrate kejayaan saya berjogging yelah dengan join 10km race. Yeap..itu ganjaran untuk diri saya sebenarnye. Eh..actually part of lah. Lepas tu saya beli baju baru - semestinya saiz kecil dari size yang dulu....kheenn.... & memuji diri sendiri di dalam fitting room..kakakaka... Ambik pic & whatsapp kat Matun..."Tun..Tun...tengok lah I ni....kurus kheennnn" gitu....Lepas tu saya beli kasut...lepas beli kasut...saya beli kasut lagi...lepas tu kasut lagi....hihihi... So..actually saya reward diri saya setiap bulan dengan kasut. Flats je pun...huhu itu pun nak kecoh kan...lantak..janji happy. Pastu whatsapp Matun lagi "Lihatlah TunTun..kasut I!!"
 
Eh..korang janganlah suka suki whatsapp entah siapa-siapa ok!! Matun tu bff saya, dia memang pasrah je layan kawan dia yang sewel ni. So..korang kena carik kawan se-best TunTun!! Eh dah la tuh...nanti sambung lagi orait!!!
 
Ta!!!
 
P/S: Seronoknye saya ni dah banyak benda nak cerita kan..kan...pastu baca sendiri apa yang saya tulis pastu senyum sendiri...hehe..jangan risau...saya memang suka perasan/ syok sendiri.. :P
 
 
 
 
 
 

6 comments:

Irfa said...

lepas baca entri smlm, rasa nak mulakan senaman pagi td,tp kelam kabut bgn lambat tak sempat
insha Allah nak mulakan esok
#kasut lom ada, acaner?

MK said...

takpe irfa, esok masih ada. tapi kena berani cuba!!! go go irfa!!! nanti boleh usha kasut ok. usha dulu... senyum2 dulu...pastu janji dgn kasut tu... nanti ujung bulan kita jumpa ye..bye suuttt (sut=nama comel bagi kasut) hihi

Tun Tun said...

i lep u.. awak telah memberi semangat pada saya stat training circuit smlm ptg juga.. tapppiiiii... seksa okeh.. nengok gmbrnya dlm hati berkata "eleh.. senang je.. 15 minit je.. sap sap soi je".. bila dh buat.. yaaaa ammpuuuunnnn... dh cecah 5 minit rasa mcm nak nangesssss... tapi sy kena cuba lagi.. sila marah sy ya tan tan...

eyda said...

Cayalah MK... Wa caya lu sebab berjaya KONSISTENSI... SETAHUN pulak tu.. Saya konsisten 2 bulan pastu kalah dengan sebijik biskut oatmeal raisin, pastu mee siput, pastu coklet kek.. Pastu teruih rasa cam penggagal... Hehe... Perlu bersenam lebih gigih supaya bleh makan sedap2....

MK said...

Dear Eyda:- Kalau lah ko tau berapa jota kali ahkak gagal/kalah dgn makanan ko pun mengucap panjang. The ultimate reason why I excercise yelah utk sihat & nak makan without feel guilty & gain weight. So after kita melantak...kita burn la balik. Kalau melantak tak sudah2 tp tk burn, ahkak rasa mesti body akak dah lagi besau dr tong drum

MK said...

Tun: tulah sebabnye saya suruh 5 minit jew...hihihi...jgn give up!!! buat setiap hari