$

Tuesday 14 February 2012

Tips juer

Banyaknye buku Bayong...poning kepalo ibu nak susun hari-hari. Karang kalau terlupa bawak dah termalu kat sekolah. Haa....buat gini...pastu anak dah boleh susun sendiri. Ini especially bagi ibu-ibu yang anak dia baru masuk sekolah darjah 1 kan. Kan kita ni tak habis-habis lagi kagetnya.

Tapi betul juer kita need time to adapt to new routinekan. Sekarang dah tak rasa amat amat susah pun. Semuanya manageable. Tapikan...semalam kan, saya tergolek depan lift kat rumah baby sitter. Bahu kiri sakit 1 malam je lah nasib baik, alhamdulillah. Lutut kanan lobam sebab menahan diri dari tidak jatuh tertiarap sebab tangan kanan penuh dengan beg-beg sekolah anak & baju yang bersih ber-hanger. Hihi..walaupun jatuh, tangan kanan masih tinggi berdiri sebab nak selamatkan baju tu. Kagum tak?

Tapi sakit woooo....

Anyway...mana tips nye?

Ni haaa...


Ala...tak nampak ke? Nampak tak? Tu ha...ada sticker tu. Lekatkan sticker di setiap buku termasuk buku tulis anak. Tulislah hari-hari yang buku tu perlu dibawa. I, S, R, K, J ikut jadual. Lepas tu boleh explain kat anak, so derang pun boleh susun sendiri buku dia.

Senangkan? Eh..ke puan-puan dah lama tau tips ni haaa? Isk..apsal tak bagi tau saya? Huh??!!

Tapikan..untuk sekolah KAFA Bayong kan, ada 2 bijik buku tu saya tak reti nak baca sebab Bahasa Arab. So saya lekat je sticker kosong & cakap dengan Bayong bawak buku ni hari-hari sampai ada subject tu, silalah tulis hari apa pada sticker tu.

He loves the idea sebab dia rasa senang nak susun buku dia!! Anak happy, ibu gembira!!

Tata!!!

P/S: Bayong marah saya sebab tak tau Bahasa Arab. Dia pelik kenapa saya tak belajar Arab. Saya jawab "Dulu ibu sekolah omputeh" (Omputeh lah sangatnye) Hahahaa....


4 comments:

Tijah said...

ni yang nak marah ni. apasal aku tak tau? dah 3 taun susun buku kena refer jadual. huhuhu

dalin said...

hahaha kelakar baca komen kak tij.. yelah aku pun tak terpikir.. bagus..tapi aku kena sorokkan buku along tinggi2 sebab adik demok suka buat mcm buku senirik..nanti cuba suh dia buat sendiri..

salute berjaya selamatkan baju kah3x

Irfa said...

wah bagusnya..baru tahu.sekarang ni kalau bangun lewat kelam kabut sbb malam tu tido awal lupa nak susun buku..darjah 1 biasa la,,semua umie kena buat

MK said...

hihi...ada tips lagi tak? jom share!!