$

Friday 10 February 2012

Soft Shell Crab - Deep Fried with Salted Egg Yolk

Hey y'all!! Gembira tak hari ni? Hari ni kan hari Jumaat. Malam tadi kan malam Jumaat. Haiippp...jangan fikir bukan-bukan, malam Jumaat kan malam baca Yaasiin... dapat banyak pahala dengan amalan mulia kan..kan... :P

Saya gembira hari ini sebaaaaaabb berjaya masak soft shell crab!! Owhh...marvelous sungguh rasanya. Memuji kesedapan masakan sendiri berkali-kali tanpa segan silu..hew hew hew... (ketawa mengikut bunyi & ejaan semasa)

Rabu hari tu saya 1/2 day kerja sebab Yen telah muntah banyak kali di sekolah. Maka disebabkan saya seorang ibu yang baik maka saya pun bergegaslah ke tempat kejadian untuk menjemput & menyelamatkan cikonet yang saya sayangi.

Masa saya sampai tu nampak dia sedikit tak aktif tapi masih membebel, so saya tanya dia larat tak teman ibu pergi makan sushi...?! Eh..anak ko sakit ko lagi mau makan sushi ahh Sabariah??? Yen kata ok, so off we go too Summit USJ, sebab ikut highway Kesas tak jem & dekat dari rumahlah kiranya.

Saya makan sorang je...Yen sebok minum green tea & main chopstick serta mengagumi apa nama benda yang berpusing-pusing bawak sushi tu? Lepas tu kami gerak ke Giant, Yen kata nak jalan-jalan (konon...eleh macamlah orang tak tau dia nak tengok kereta HotWheel) Belilah 2 bijik HotWheel. Tiba-tiba ternampak soft shell crab!!! Sebijik eh..seekor RM5.48. Besar lebih kurang 3/4 tapak tangan saya. Saya beli 2 ekor. Tak sabar nak masak ni. Tapi malam tadi baru berkesempatan masak.

Isk..membebel panjang-panjang..meh tengok gambarlah:-

Nah, ni gambar sinki saya yang berkilat. Hihi...gambar ketam soft shell. Nampak tak kulit dia lembut je. Boleh makan semuaaaaaa ok..semuuaaaaaa!!! Potong 2 je pastu goreng terus.

Sejak anak dah masuk sekolah ni busy bebenor gamaknye ye. Sudah-sudahlah tu bak kata Dak ana Lawyer. Jom ke resipi:-

Bembahan (untuk 2 orang):-
2 ekor soft shell crab
Garam
Kunyit
1/2 cawan susu cair (agak-agak ah...jangan cair sangat)
1/2 sudu kecil gula
2-3 biji cili padi (ikut tahap kepedasan masing-masing)- chopped
2 biji telur masin, direbus dan ambil yang kuning dia je ok (yolk)
2 tangkai daun kari
2-3 sudu Butter
3 bijik bawang putih - chopped
2 bijik bawak merah - chopped

Cecara:-
  1. Rebus telur asin sampai masak, belah 2, ambil kuningnya saje, hancurkan. Ketepikan.
  2. Potong ketam kepada 2 bahagian
  3. Gaul dengan garam & kunyit
  4. Deep fried - Nyummmm!!! 
  5. Basuh pan tefal puan-puan chewaahhh, cairkan butter.
  6. Masukkan bawang putih, bawang merah sampai garing & wangi
  7. Masukkan cili padi. Kacau rajin-rajin.
  8. Masukkan salted egg yolk
  9. Pastu susu cair. Nyummmmm!!! Gula.
  10. Umm...tunggu sekejap sampai berbuih sikit pastu terus masukkan ketam.
  11. Gaul rajin-rajin sherashi bershama.
  12. Siap!!!!
Masa ni pun saya dah tertelan-telan air lioq dah. Tak sabar sungguh nak makan, Tapi tak boleh curi-curi sebab mende sikit kan...huhu

Nyummm!!!! Adui la sedapnyeeeeee. Dihias dengan butterhead lettuce yang memang tinggal banyak tu je dalam fridge.

Dikawankan dengan nasi goreng simple yang Bayong makan sampai 3 pinggan.

Cuba tau!!! Senang & maha sedap!!

P/S: Owh yeahh... ketam soft shell tu saya jumpa di bahagian frozen seafood ok. Dia mula-mula memang keras macam batu, tapi bila kita dah rendam tu kulit dia lembut macam jelly.... aarrghhhhh nak lagiiiii!!!!




1 comment:

Mak Ton said...

Wahhhhhh!!!! Setap sgt rupanya...
Terasa nk mkn sushi gak lah....