$

Thursday 12 March 2015

Ginger Garlic Chicken Rice

Hihi...lama tak masak kan? Tulah tajuk pun letak poyo-poyo je. Cakap omputeh konon. Nasi Ayam Halia + Bawang Putih. Saya rasa tajuk yang lebih sesuai mungkin 'Nasi Ayam Ragu-ragu'. Haha..sebab saya pun doubtful jadi ke tidak nasi saya ni.

Eh..sedaplah haii!!! Sambil type ni sambil terkenang-kenang. Dah la masak & makan sorang-sorang. Rasa puas hati sangatlah. Saya masak ni untuk dinner semalam. Anak-anak saya semua dah kenyang makan di rumah nanny. 

Hubs pulak ada game bola di Selayang. Final katanya Piala FA rasanya. Hahah...sebenarnya saya sokong je 100% apa-apa saja yang suami saya suka. Yang paling dia happy buat sekarang ni ialah manage Team Bola Kelab Sultan Sulaiman dia tu. Kejap FA, kejap Super League. Tapi selalunya saya tak faham apa yang dia cerita. Tapi saya dengar sambil angguk-angguk jugak. Konon-konon memahami & mengambil berat serta excited dengar cerita dia tu..haha...padahal saya selalunya imagine yang saya tengah menang lari half marathon..haha! Yang penting dia happy dan kalau team dia menang dia akan good mood sepanjang hari dan mungkin sepanjang minggu. Kalau saya bertuah mungkin dia akan belikan saya kasut baru ke, jam baru ke..sebab dia happy...

So..now you know adik-adik...always make you husband happy untuk kesenangan kita sendiri di hari muka...kahkahkah!

Sambung cerita nasi ayam. Sambil ragu-ragu tak menjadi entah tidak. Sambil-sambil whatsapp Emma kawan saya share-share gambar makanan dinner kami. Saya pun tanya Emma macam mana nak kukus nasi. Emma cakap kena masak macam biasa guna rice cooker lepas tu baru pindah masuk pengukus. Saya pemalas.

So saya cakap...aku nak guna rice cooker je. Tak payah aku basuh banyak periuk. Haha..pemalas kan...jangan ikut perangai ni tau. Siap cakap dengan Emma, kalau lepas ni aku diam je tak update ko pasal nasi ayam aku ni, maknanya aku nak buang nasi tu dalam tong sampah ok. Jangan tanya-tanya...hahaha...

Bembahan (1 orang)
1 ketul ayam (saya guna bahagian thigh)
1/4 pot beras
1 inci halia (tumbuk lumat)
3-4 ulas bawang putih (cincang halus)
1 biji bawang besar (potong 4 atau 6)
Serbuk ayam knorr

Bahan tambahan (ikut suka):-
1/2 biji tomato
Brokoli
Chinese Spinach
Cili api
Kicap

Cecara:-
  1. Rebus ayam separuh masak. Dalam air rebusan tu saya letak serbuk ayam knorr tu. Tu memang rahsia memasak saya..haha..syhh..Tambah-tambah lah nak letak garam ke sos tiram ke..ikut suka. Saya tak letak pun. Hanya guna serbuk ayam knorr.
  2. Bila dah separuh masak, tutup api dan biarkan sekejap.
  3. Cuci beras bersih-bersih, masukkan air rebusan ayam tadi tu untuk masak nasi tu. Ha..ni kena pandai-pandai sukat air lah ye. Macam masak nasi biasa. 
  4. Air rebusan yang lebih tu jangan buang tau. Biarkan dulu dalam periuk tu.
  5. Campakkan bawang besar tadi dalam periuk nasi tu. Lepas tu Letakkan ayam separuh masak tadi atas beras tu (rujuk gambar di bawah)
  6. Atas ayam tu letakkan halia & bawang putih kita tadi. Pandai-pandailah buat..hahaha..teruk betul tukang kasi resepi ni kan...main taram.
  7. Masak nasi macam biasa. 40-45 minit siap!!!!! Sedapnya bau halia satu rumah wangi.
  8. Brokoli & Chinese spinach tu saya rebus sekejap je guna air lebihan rebusan ayam tadi. Lepas tu boleh letak dalam pinggan bersama dengan nasi ayam halia + garlic.
  9. Cili potong saya letak kicap manis cap kipas udang & letak air rebusan tu 2 sudu besar kasi kicap cair sikit.
  10. Makaaaannn!!!! Ummmm...sedap!!! Boleh lawan Old Town Kopitian punya Ginger Chicken Rice.

All in one pot!! Easy peasy!


Memang ngam-ngam cukup untuk perut saya. Nyumm!!! Makan sambil tengok cerita Criminals Mind. Sekali dalam cerita tu ada orang muntah pulak...tapi disebabkan nasi ayam garic ginger saa ni sedap sangat...saya tak heran orang muntah tu...huummm...

Cubalah!!!


P/S: Hari ni saya happy! Sebab dapat kawan baru. Dah lah saya memang adore dia dah lama. Dah sampai tahap stalker...hahaha... nanti-nantilah saya cerita...


4 comments:

Dalila yusof said...

Senangnya masak, baru lepas makan lapar blek..hu2..

MK said...

Hai Dalila!!!!

Akak Vitamin said...

macam masak nasi mandi...sedapnya. alahai terliur!

MK said...

owh...mmg macam ni cara masak nasik mandi arab tu ye? saya suka nasi mandi kambing!! tapi kambing malas mandi kaaann.