$

Tuesday 4 June 2013

Accent

Hewoooo (konon cute)

Seperti yang dah pernah saya ceritakan sebelum ni, opis saya banyak omputes...

Tak...nothing great about it pun...I am just saying...

So semalam kan... lepas je saya discussed dengan sorang colleague omputes ni, tetiba colleague yang duduk sebelah saya tu gelak-gelak. Dia Malaysian lah kan. Bila saya tanya kenapa, dia jawab:-

"I gelakkan you lah...kenapa tetiba you cakap accent British bila cakap dengan mat saleh UK. Pastu bila you cakap dengan B (Indonesian) You cakap english tapi bunyik macam style Indon, bila you cakap dengan G (from Peru) you cakap macam speedy gonzalez" (ok..yang last tu saya tipu...haha)

Oh-em-ji!!!!

Really??!! Malu pulak saya. Terasa kebangangan di situ...hahahah...Apa kejadahnye?? Macam mana lak tetiba saya pandai cakap accent British ni? Mesti sebenarnya tak pandai pun tapi saya tetiba terikut-ikut style si D tu bercakap.

Tapi like seriously..bila saya ingat-ingat semulakan....saya cakap english dengan orang Malaysia elok je bunyi macam orang Malaysia cakap English.

Tapi bila saya bercakap dengan bebudak from UK ni tetiba saya jadik meroyan bercakap macam derang pulak....Whaaaaaaatt? Penyakit apakah ini??

Tapi bila saya bercakap dengan Project Manager saya (he's British tapi dah duduk Msia lama & wife dia Melayu & yeah..he's a Muslim) nama dia D.P. Bila saya bercakap dengan si D.P tu elok pulak slang omputes saya macam orang Malaysia bercakap english.

HELP!!! Saya akan mencari ubat untuk penyakit ni A.S.A.P. No good! No good!

P/S: Saya suka dengar Tun Mahathir speak in English. Sounds like veryyyy Malaysian. I should practice more!! 





4 comments:

MakMonas said...

MK..meh bercakap dgn saya pulakkk..agak2 slang apa kluaq...utaradon nnmanya. Utara plus endon. Ekekek

Sidratul Muntaha said...

penyakit accent bawaan negeri
ahahhaha
rilek la
kami oun kat sini same je..
jumpa student nigeria
kuar slnag nigeria
jumpa student indon kuar slang indon..

dakwanie said...

kat opis aku ada sorang... jawa, blajar sekolah melayu, universiti pun melayu, kerja pun dengan melayu....

tapi VERANGAN nak cakap slang mat salleh.. siap ada err err di hujung ayat.

alasan dia sebab dulu cikgu yg ajar english dia grad uk ke mana ke and ada accent.. so dia oun nak tiru accent cikgu tu

what de hel..

MK said...

MakMonas: aku pergi bandung terus aku cakap indon noks...automatic!! tah hape penyakit aku ni hagaknye. dengan maid mak mentua pun aku speaking indon. padahal bibik tu elok je speaking slang pahang

SM: Seb baik ade gak org lain berpenyakit mcm ni..

Dakwanie: kikiki...omputes opis aku dah pandai ckp melayu ok. aku yg ajar. siap nyanyi lagu dj dave!!