$

Monday 10 December 2012

Durian Crepe

Ok... saya rasa perangai kemaruk saya memang dah teruk. Balik dari kerja terus beli bembahan nak buat durian crepe. Call me insane...sebab saya memang tak pernah makan durian crepe...tapi tetiba nak buat durian crepe??!! Hikhik...

Mula-mula entah dari mana tetiba dapat idea nak makan durian crepe. Memang selalu lalu depan stall dia kat Midvalley tu tapi tak pernah pulak terfikir nak beli. Dan tetiba hari ni naaaakkk lah sangat makan menda alah tu. OMG...bayangkanlah perangai saya kalau mengidam ek. Ini belum pregnant dah nak makan macam-macam. Kalau pregnant..tak taulah. Selingan - masa saya pregnantkan Ayong & Yen dulukan...saya ada full list of food that I wanna eat before beranak. Saya akan tick the box bila dah dapat makan. Oh my...bini siapa lah ni?

So setelah meng-google resepinya saya pun kata "Ala...senang jek" It's like pancake yang super thin pastu filling dengan whipped cream + durian. Easy!!

Well... not!!!

Pukul 6.30pm terus jemput kids dari rumah baby sitter & project durian crepe dimulakan dengan dibantu oleh kids!! Hmm... pempahamlah kalau dah budak lelaki 7 & 4 tahun yang tolong kan. Tepung tumpah sana sini. Pecahkan telur siap termasuk kulit dia. Pastu peel durian dari bijinya derang siap jilat fingers and continue peeling...yeah..memang fantasticlah ada perisa tambahan.

Tak bagi tolong karang merajuk pulak. Lagipun saya memang nak ajar anak-anak lelaki saya membantu house chores because I have no choice. Either to let them help or I will end up doing semuuaaaa house chores alone sampai tua!! Sedih! :( 

So...siapa kawin dengan anak saya nanti memang bertuah ye Senah....dah la hensem, pandai masak, rajin menolong di dapur, pembersih pandai lipat baju...bla..bla... hahaha (promote)

Eh..sambung cerita crepe. So saya pun biarkan Ayong pukul whipped creme dengan mixer lah. Tetiba...terlebih pukul (over-beat) sedih...saya takde back up whipped creme. So saya tapis jek yang dapat diselamatkan tu.

Eh moh le kita ke bembahan & cecara:-

Bembahan:-
2 1/2 cawan tepung
1 cawan air
1 cawan fresh milk
2 bijik telur
1/2 sudu kecil garam
2 sudu besar gula
esen vanila
2-3 titik pewarna kuning (tapi tadi kat carrefour takde kaler kuning so saya beli hijau apple - lantak)

Filling:-
5-6 ulas durian peel lah dari bijik dia. Jangan pulak masukkan dengan bijik dia sekali ye..kikiki
whipped cream/fresh cream jangan over-beat

Yeah...kasik resepi macam handal giler kan? Tak...ni actually 1st trial saya okek. Burp...phewww sendawa bau durian...nyummm..

Cecara:-
  1. Mix kan semua bembahan dalam mixing bowl, pukul rata dengan mixer..senang! Suruh anak tolong. Habis kejap celup tangan nak rasa haisshhh...
  2. Tapis batter tu untuk dapat batter yang lebih halus mulus..ketepikan
  3. Ambil bowl lagi satu...pukul whipped cream pulak sampai siap lah. Sorry kawan..saya tak tau berapa lama nak pukul dia. Mungkin dia degil sangat so kenalah pukul lama sikit.
  4. Tapi bila dah terlebih pukul tu dia mogok...huaaa huaaa...nasib baik dapat selamatkan beberapa sudu.
  5. Kupas (kupas ke nama dia? entah) isi durian dari bijik dia pastu letak tepi sekejap. Uhh..time ni lah anak saya meletak perisa tambahan ye. Iaitu saliva!! woohooo...sambil kupas isi durian sambil jilat jari..sambung kupas balik...yeahhhh marvellous!
  6. Ok now buat crepe. Ambil sesenduk letakkan lah dalam pan non-stick. rata-ratakan lah secukup handal yang boleh kasik nipis.
  7. Jangan terbalikkan. Kita nanti nak guna side yang licin tu untuk balut filling
  8. Sejukkan sekejap. Dan boleh mulakan proses mem-filling
  9. Letak sesudu dua cream (ikut besaq crepe) pastu letak durian pastu bubuh cream lagi atas dia. pastu lipat macam bantal. Paham ke tak ni? alah..google jelah ek.
  10. Buat sampai habis pastu simpan dalam fridge kejap kasik sejuk. 
  11. Pergi lah mandi lama-lama sikit pastu after 1/2 hour kot...boleh le try potong crepe kita...
Jeng jeng jeeenggg....

Ye...pelbagai size & tertebal pulok...walaupun saya dah berusaha nak menipiskan dia..hihih...

Tada!!!! Model yang baru baik dari bersunat tersenyum happy dengan hasil tangan dia. Siap dah kirakan jumlah keuntungan kalau kita jual ni sebelah kedai nasi lemak Cik Mimi depan rumah katanya.

Overall, saya rasa crepe durian kami ni sedap...kikikii...pandai jek..dah la tak pernah rasa..tetiba buat sendiri pastu claim sedap..kakakakaak suka hati lah kan..janji happy! 

Ada lagi 2 bijik dalam fridge...takpe..esok saya nak paksa Kak Azie kat office makan. Kekekek....

Tata sayangssss!!!!

Selamat mencuba!

P/S: Lepas ni apa pulak yang saya nak mengidam nye?







1 comment:

sarah said...

nak buat tak brp pandai, beli je..8 ketul rm10..kwn pejabat juai..