$

Monday 10 December 2012

Pizza Sukaria

Hai...Selamat hari Isnin!! Semenjak dua menjak ni napsu makan saya semakin menjadik-jadik. Ok..ok..sebenarnya memang saya sentiasa bernafsu untuk makan. Tapi kali ni nafsu nak membuat sendiri makanan yang saya idamkan tu semakin menjadi-jadi.

Few days ago saya ade bumped into Fillanie's blog & nampak dia buat pizza! Well hellooo...Domino's pizza adalah 10 langkah je dari rumah saya. Tapi disebabkan mengada-ngada...nak buat jugak nak buat jugak. Saya memang selalu gitu kot. When I want it, I want it now now sekarang now! Tak baik kaaann...menyusahkan diri sendiri..kikiki...

So pergi lah Giant yang dekat je dari rumah tu nak beli bembahan:-

Bembahan:-
Pizza base - cap apa-apa pun boleh (saya beli cap family) boleh carik dekat frozen area. Dalam dia ada 2 keping. Saya baru guna sekeping je. Nanti boleh buat lagi. Dia ada bagi sekali dengan pizza spread dia. Kalau takde boleh guna tomato puree juer.

Mozarella grated cheese
Capsicum
Shredded beef
Beef Salami/pepperoni
Button mushroom
Italian mix herb

Cecara:-
  1. Panaskan oven 200' selama 10 minit
  2. Sapukan pizza spread rata-rata pada pizza base
  3. Letaklah segala bala menatang yang kita suka. Mushroom capsicum sukahati lah.
  4. Pastu taburkan mozarella banyak-banyak. Jangan kedekut tau
  5. Last skali taburkan italian mix herb
  6. Bakar dalam 20 minit atau sampai pizza base tu kaler keemasan 916 gitu, Garing la...
Siap!!! Masa tengah dok tabur-tabur tu kemain excited saya ha...siap tersengih-sengih sengsorang sambil ketawa-ketawa kecil bahagia gitu. Budak-budak laki tu sebok dok tengok bola Malaysia vs Thailand. Bila saya dok tengok bola sesama derang tapi mulut saya ni cepat menjerit. Kenalah marah dengan semua orang...huh...meh la kita merajuk membuat pizza!! Nyampah.

So..meh tengok hasilnyaaaaa...pastu sila baca post mortem saya. Biasalah kan..kita 1st time buat. Pastu masak pun sekali seminggu kot...kikiki...memang le kena cuba banyak kali (ayat defend diri nih) heh



Pastu budak-budak lelaki tu semua kaki masing-masing macam dah melekat kat sofa depan tv kan..so kenalah hidang kat depan tv juer. Sekelip mata selesai....

Post mortem:-

Pizza saya agak berair SEBAB mungkin saya letak tomato fresh. & tak bakar dia cukup lama. Mozarella cheese rasanya dah letak banyak dah...tp mungkinkah masih tak cukup? 

Ok..nanti boleh buat lagi...ada lagi sekeping!!!!! Suka...suka...

Misi seterusnya:- Buat durian crepe & nasi pakapau!!! Woohooo...semoga rajin wahai MK

No comments: