$

Thursday 5 July 2012

Kurma Daging

Pada suatu hari saya masak kurma daging buat kali pertama dalam kehidupan saya. Kurma saya jadi, rasanya sedap, dagingnya empuk. Resepinya ambil dari belakang peket rempah kurma adabi hihi dan daripada TunTun juge kak ngah Liza. Tetapi kuahnya cair la pulak. Mungkin sebab saya memang suka tambah-tambah & alter resepi sesuka hati.

Kurma ada balance yang sesuai untuk dibawa bekal untuk lunch esok hari di office baru saya yang semua orang perempuan berbangsa Malaysia nya tidak suka makan. Saya gembira membawa kurma sebab saya tak perlu keluar seorang diri untuk makan di kedai dan berasa diri adalah loser sebab makan sorang-sorang. Ye..begitula ke-paranoid-kan saya tak suka makan sorang-sorang, tetapi di office baru saya terpaksa dek kerana nanti perut saya meragam adakah orang lain mahu nolong??

Ni la rupa kurma saya.

Saya lawankan lauk kurma dengan tolo balado yang sememangnya digemari oleh orang-orang di rumah.

Mee Bandung 'beracun'

Pada suatu hari yang lain pula, tiba-tiba suami saya dengan beraninya me-request mee bandung. Being a chef wannabe yang memang tak pernah mengaku tak reti, maka saya pun membeli bembahan kecuali keledek. Disebabkan pada pemikiran saya dalam peti sejuk saya sudah ada japanese keledek yang berwarna purple tu tah saya dah lupa namanya. Ahh..dah hingat dah..namanya... japanese sweet potato. 

Saya meminta kepastian suami tentang tahap keberanian dia memakan mee bandung cubaan pertama saya. Dia kata tahap keberaniannya sangat tinggi. So...okie..saya masak.

Bila dah siap, rasanya ok, baunya harum semerbak. Tapi tatkala saya mencurahkan kuah itu ke atas mee kuning, tetiba mee saya jadik warna hijau. Aiyoooo...Tapi saya diam saja sambil meng-offer anak-anak saya makan sambil berkata "Sedap woooo sedap!!!" tapi derang makan 1 sudu saja lepas tu tak mau lagi. Saya hanginlah...sebab tadi memberi puji-pujian tentang bau yang sedap. Pastu takmo makan lah pulak, lepas tu tanya-tanya kenapa mee tu warnanya pelik.

Saya pun dengan geramnya makan semua mee derang berserta dengan mee saya sendiri. Banyak kan..hahah padanlah muka saya selepas itu.

Semasa suami saya balik, saya cakap gini "Lepas curah kuah tu...cepat-cepat makan, kalau tak..dia jadik tak sedap" Sebenarnya..saya tricked dia je. Sebab saya tak nak mee tu bertukar warna. Dia makan 2 sudu saja. Tetapi tiada komen yang tidak membina. Tapi saya tahu dah mesti pasal tak sedap. Kikikiki...

Malam tu, perut saya meragam..merajuk, mengamuk. saya muntah banyak kali!!! habis mee semua keluar balik. Hmmm...tulaaahhh...

Esoknya saya cakap dengan suami saya "Sebenarnya kaaannnn mee tu kaaannn ada rahsia dia" Saya pun memecahkan rahsia saya menggunakan keledek purple yang dah 2 hari siap direbus dalam peti sejuk yang saya tak habis makan lalu saya campurkan ke dalam kuah mee bandung tu. Itulah pasal mee kuning saya bertukar warna, kuning + purple (Biru) = hijau kan..kan...

mee bandung + keledek purple berusia 2 hari = poison.

Moral of the story: Inilah kali pertama & terakhir saya masak mee bandung.

Sekian...ta!!!






P/S: Apa-apa pun saya berbangga sebab saya telah mencipta rumus matematik yang baru. Mesti Cikgu Adibah(add math) dan Puan Salbiah (Calculus) bangga dengan saya.


4 comments:

Mak Ton said...

Tan.. Aku rasa mee yg xelok kot... Kalo berubah kaler slalu mer yg xelok.. Bnyk pengawetnya.. Aku kalo buat mee kari guna mee yg li kt giant musti mee tkr kuning.. Kalo bli mee yg kt kedai melayu elok.. Mee yg bersalah.. Keledek tidak berdosa.. Huhu

Rina Rahamat said...

kikiki lawokkk!!

eyda said...

Kuah kurma tu bila dipanaskan keesokkan harinya akan menjadi semakin pekat dan semakin sedap pasti orang dioffice jeles...yummmm

MK said...

Tun: owh...ek?? mee tak bersalah? tp aku mmg slalu guna mee tu. Aku tetap mempertahankan persamaan matematik yg aku cipta!!! hehehe

Eyda: A'aahhh... sedaaappp... tergeleng2 makan ok