$

Tuesday 6 December 2011

~Weq~

Banyak-banyak rumah sewa yang saya duduk semasa zaman bujang dulu yang paling best yelah di Kuchai Lama. Tropicana Condo. Serious best!! Housemate saya pun sangat cool & sewel. Nama dia Weq. Rumah tu ada 3 bilik. Master bedroom besar ada bilik air dalam dia. Disebabkan saya & Weq membayar portion yang sama maka kami gilir-gilir guna master bedroom tu.

3 bulan dia guna, 3 bulan seterusnya pulak saya guna. Begitulah seterusnya. 2nd room pun best juer. Cuma tak ada bilik air. 3rd room mula-mula kosong, lepas tu kami sewakan pada seorang gadis yang kami panggil Ina Stone. Hihih.. kenapa Stone? Tak..dia bukan kepala batu, dia just macam selalu berangan di dalam dunia dia sendiri. Stone lah tu...

Masa tu saya baru mula bekerja tetap. Office kat Sungai Way, sekarang nama Sg. Way sudah tukar jadik apa da? Entah dah lupa. Company developer. Weq pulak kerja dekat-dekat dengan rumah je biasalah kami ni semua kerja site. Nasib baik masa tu saya jarang kena pergi site. Selalu pergi site yang dah nak siap je untuk dapatkan CF dari gomen.

Macam-macam kenangan kat rumah tu. Semalam saya chat dengan Weq mengimbas kenangan kami. Tergelak-gelak sakit perut sebab tak boleh ketawa kuat-kuat. Karang kantoi pulak tengah menge-chat. Hiks.. antaranya:-

Saya dari dulu memang suka masak. Weq yelah mangsanya yang kena habiskan. Weq selalu balik lambat sebab dia rajin kerja. Haha..bila balik saja saya akan cakap "Surpprriiiseeee aku dah masak!!" Tak surprise langsung! Pastu Weq cakap tetiap kali masak, saya mesti guna black pepper. Hahaha... semua pun nak letak black pepper.

Kami ada pet. Pet kami yelah ikan laga. Nama ikan tu yelah Osman. Mula-mula kami nak letak nama Osama. Tapi takut kontroversi pulak. So tukar nama jadik Osman sudeehh. Actually itu ikan saya. Tapi Weq mengaku Osman yelah ikan dia jugak sebab dia selalu kasik makan. Ok la..ikan KAMI. Baru dia puas hati. Pada satu hari semasa nak tukarkan air dalam aquarium (aquarium ke? macam bekas pasu bunga je hihi) Tiba-tiba Osman melompat keluar dari bekas tu terus masuk ke dalam lubang air keluar tu. Saya menjerit-jerit, "Osmaaannn!!! Osmaaannn!" Eleh..macam lah ikan tu pandai menjawab ek. Paniklah kami. Last-last Weq seluk tangan dia masuk dalam lubang tu untuk selamatkan Osman. Berjaya...tapi Osman tinggal nyawa-nyawa ikan. Hey...sesuai kan...ikan yang tinggal nyawa-nyawa ikan. Ngeh!!

Kami tenung je Osman yang tak bergerak-gerak sambil tiba-tiba kami bersorak memberi kata-kata peransang terhadap Osman "Osman, Osman, Osman" sambil tepuk tangan. Tiba-tiba Osman bergerak. Osman masih hiduuuppp!!! Yeaayyyy!!

Suatu hari saya balik ke rumah tiba-tiba Weq jerit "Jangan pergi situuuu!!!" Dia larang saya pergi dekat aquarium Osman. Saya berlarilah tengok ape ke hei nye? Rupa-rupanya Osman dah terapung. Dia dah mati!! Sedihnya...kami kuburkan dia bersama beberapa helai tisu, pastu flush dalam lubang toilet. Erkss... kesian Osman. R.I.P Love!!!

Pada masa tu juer, ada cerita bersiri Korea tajuk All About Eve. Rasanya setiap Isnin-Jumaat pukul 6.30pm. Weq selalu sampai dulu ke rumah sebab office dia dekat. Yang saya ni je terkejar-kejar drive untuk tak ketingalan tengok cerita tu. TV kami kecik je tapi berjasa ok. Seronok mengumpat-ngumpat sambil tengok tv.

Ada jugak masa tu tengok Juara Lagu. Time tu Yassin menang lagu Mimpi Laila kot!! Kami masa tu menyampah dengan Yassin & lagu tu. Weq jerit-jerit masa lagu tu menang. Pitching nye sungguh tinggi sampai tv kami tu bergegar gambarnya setiap kali dia jerit. Hahah...sweet memories.

Masa mendobi, kami tak kisah kalau ada baju sesiapa kat ampaian tu kami akan lipat semuanya. Lepas tu asing-asingkan siapa punya baju. Tapi lipat baju/seluar saja, spender tanak tolong lipat. Ewww la kononnya. Lepas lipat-lipat semua tu saya tinggalkan spender Weq kat sofa dengan harapan nanti dia balik, dia ambillah spender dia tu. Tapi dah 2-3 hari dah spender tu masih kat situ. Saya soundlah dia, "Weyy...apsal ko tak ambik spender ko ah??" Dia jawab "Hello...itu bukan aku punya...itu ko punye lahh!!" Hahaah ye ke..termalu-malu sendiri. Tulaaa... beli spender sama corak tapi lain kaler..hihihi beli masa merayau ke Golok kot masa tu.

Saya juga suka tanam pokok. Nope..bukan pokok bunga. Pokok yang berdaun je. Saya letak kat corridor depan rumah. Suka hati ko je ek letak pasu panjang giler kat luar rumah. Ko ingat ko duduk rumah teres? Ahh..lantak. Ada sekali tu saya baru turun dari lift nak ke pintu masuk rumah tiba-tiba terdengar Weq bercakap sorang-sorang "Kesiaannnn ko, tuan ko tu asyik pergi dating...dia terlupa nak kasik ko minum" Dia bercakap dengan pokok saya ok!!! Cissss!!! Baru sekali tolong siram dah mengumpat-ngumpat ok! Hehe..Saya pun teruslah sergah dia dari sebalik dinding. Melompat dia kejap.

Saya dan Weq juer suka mengigau. Hahaha pecah rahsia. Ada sekali tu Weq tiba-tiba ketuk pintu bilik saya, nak tumpang tidurlah tu. Chiitt..takmo tidur soranglah tu!! Huhh! Saya dengan mamai-mamainya bukak pintu. Weq cakap "Aku nak tidur bilik ko" Lepas saya angguk, Weq balik ke bilik dia untuk ambil comforter dia. Saya pulak kunci balik pintu bilik saya. Padahal saya dah angguk tadikan sepatutnya saya tak payahlah kunci pintu. Kekekeke... masa Weq nak masuk, dia pelik apsal pintu berkunci....terpaksalah dia ketuk lagi sekali..haha...sorry ngigau pulak!

Masa tidur tu Weq ngigau ok, Dia angkat tangan dia ke udara buat-buat macam mencakar-cakar sambil bunyi-bunyi "Graauuu graauuuu". Saya pulak boleh pergi tanya "Apa tu Weq?" Dia pulak boleh jawab "Excavator" Hadooiiiii sakit perut ketawa masa tulis ni. Dia mimpi buat kerja ok. Itulah nasib orang kerja site. Mintak-mintak Weq tak marah bila baca cerita ni. Sorry Weq!! Me love you banyak-banyak!!

Macam-macam lagi kenangan kami masa kat rumah tu. Ada jugak kenangan pahit. Tapi kami prefer untuk ingat yang manis-manis je. Tiba masa nak berpisah untuk keluar dari rumah tu. Weq nak kahwin. Saya pulak nak bertunang pastu kahwin. Kami pindah ke rumah berasingan. Kami ada berjanji sesuatu, janji yang Weq & saya kata "Sambai bila-bila". Biarlah rahsia janji tu...hehehe... harap Weq masih ingat. Kalau tak ingat pun takpe...nanti saya remind dia.

Saya & Weq masih lagi berhubung. Eventho sangat jarang berjumpa, biasalah masing-masing dah ada life sendiri. Weq juga ada 2 orang anak lelaki yang super comel. Saya harap friendship saya & Weq akan berterusan sampai bila-bila. Banyak sangat suka-duka kami harungi sama. Air mata pun banyak tumpah tak kira air mata gembira atau sedih, nyampah pun ada juer..haha..


Arghhh jerawat!!

Iftar kat rumah Emma last Ramadhan

Aku sayang ko Weq, "Kita kawan dah lama" hehehehe Weq benci ayat tu. Hanya kami yang paham.

Tata!!

Edited:- Nah latest pic!!! Baru terserempak dengan Weq 7/12/11!! Excited!



 

9 comments:

dalin said...

oh so sweet. aku pun mcm ko pengingat semua bende2. bile jumpa geng kdg2 cerita mcm nak terkencing gelak..
atan aku pun suke gile all about eve tu. bff aku ada hadiahkan full set dvd dia..yg aku x sempat tgk..
ahh memori betul..
best ada bff kan..

Anonymous said...

nama saya weq... orang yang di bicarakan itu ialah saya... saya gelak ala2 nak terkentut coz gelak dalam perut takut kantoi dgn boss saya... tropicana is the sweetest memory ever... saya sungguh rindukan nasi goreng kunyit bertatah kan black pepper... dulu mak kintan wajib masukkan black pepper dalam semua masakan dia... hahahaha... intan, i really luv u from the bottom of my heart... kelakar bila ingat ni semua... hahahahaha...

Anonymous said...

tapi kitorang pun suka cabaran unchan dan nanchan... hahahaha

MK said...

Ana: Aku actually kenot avoid si Weq ni. eventho kdg2 nyampah giler dgn dia..tp sbnrnye deep in my heart aku syg dia. byk sgt jasa dia pada aku..hehehe.. (ye ke? vice versa kot)

Weq: Tahniah bucuk!!! ko berjaya meng-komen!! aku lupa la unchan nanchan itu? istana takeshi aku ingatlah. atau pun 'perhaps, perhaps, perhaps?

Anonymous said...

nama saya dak abun, kawan kpd dak ana, saya adalah pengikut setia blog dak ana danm kengkawannya...membace ceta MK ini membuatkan saya ketawa guling2 atas katil!! hihihi

MK said...

Dak Abun: Haiiii!! Hanya selalu mendgr namamu disebut2 oleh dak ana. selamat berkawan :)

emma said...

tapi weq's memory adelah 2 saat!!! i hate kalau kena explain balik kat weq cite2 yg belum sempat nak cite dah gelak terbahak2.. sgt potong setim...

MK said...

emma: kan...benc!!!

Anonymous said...

Hahhha saya weq... Saya baca lagi citer ni ... Hahhaha... Bila boleh jalan sama2 kinter