$

Sunday 27 November 2011

Kenapa saya memilih jalan ini

Salam 1 Muharram u ollss!!

Kenapa tajuknya gitu ek? Well...sempena 1 Muharram ni selalunya mengimbas kembali memori saya bertudung. ~senyum~

Kenapa saya memilih jalan ini? Meh lah nak ceritalah ni. Semua wanita ada alasan mereka sendiri untuk bertudung atau sebaliknya. Ini cerita saya. Bukan untuk bermegah-megah ok. Saja je sebagai kenangan manis saya je tau. Cerita ni panjang tau... kalau bosan tak perlu habiskan ye..sambung esok..hehe.

12 tahun dulu masa saya berunur 20 tahun (haa...cube kira umur saya berapa sekarang?) hihi..saya pernah berjanji dengan diri sendiri nak pakai tudung semasa atau sebelum saya berumur 30 tahun. Janji-janji itu dari setahun ke setahun berlalu sepi gitu je.

Ada sekali tu, saya dapat jemputan orang kahwin kat Masjid Jalan Duta..cantik Masjid tu. Saya pun pergilah..tapi tiba-tiba saya tak dibenarkan masuk sebab saya cantik...tapi tak tutup aurat. Hihi nak jugak cakap ko cantik ye..pigi daahh! Penjaga Masjid tu kasik saya tudung sarung warna putih macam tudung kanak-kanak tadika pergi sekolah. Ewww..buruknye kata saya dalam hati. Tanaklah pakai!! Tapi saya pakai jugak sebab kalau tak pakai tak boleh masuk. Bila dah sampai ke dalam dewan makan tu saya bukak balik. Habislah jambul I..hishhh! Sejak dari hari itu, saya takut nak pergi Masjid... tsk..tsk..tsk...Ya Allah ampunkan hambaMu..aku jahil dulu.

Masa saya nak ambil gambar untuk kad nikah, saya kena pakai tudung. Sebab gambar kad nikah mesti pakai tudung. Saya tak ada tudung...saya pinjam tudung colleague saya pada masa tu. Tudung bawal warna purple...tiap-tiap kali saya pandang kad nikah saya, saya tersenyum sendiri. Tapi saya tetap tak pakai tudung. Haisshhh....

Bila saya dah berkahwin ada ramai orang bertanya tak nak pakai tudung ke? Selalu orang dah kahwin pakai tudung. Saya menjawab "Ish... tak betullah alasan pakai tudung sebab husband suruh. Ini datang dari dalam diri sendiri. Keputusan diri sendiri" Tsk..tsk..tsk..jahat betul mulut saya. Sekurang-kurangnya orang yang pakai tudung tu bila husband dia suruh tu dapat keredhaan Allah & Suami. Saya? Eksyen sungguh ko ye. Tapi saya masih tak pakai tudung.

Saya pernah dapat tudung sempena hari jadi saya yang entah ke berapa saya tak ingat. Tapi tudung tu tak cantik! (Dari mata sayalah) Saya simpan tudung tu bawah bawaaaahhh sangat dalam almari baju saya. Satu hari ada keraian bulan Ramadhan kalau tak silap saya di office saya. Saya tak ada tudung jadi saya terpaksa, saya ulang TERPAKSA pakai tudung yang dihadiahkan oleh colleague saya tu.

Pernah satu ketika, saya menghadiri pernikahan sepupu suami saya di Perak. Saya terdengar ada suara bercakap "Tuh sapa tu yang tak pakai tudung tu ha..isk..isk..isk" gitulah lebih kurang. Sebab masa tu memang saya seorang je wanita yang tak bertudung di majlis itu. Alaah saya rasa awkward sikit. Empphh...tapi saya menjeling je..lantaaakkk!

Anak sulung saya nama dia Bayong (nama samaran hihi), bersekolah taski (tadika Islam) sejak dia berumur 3 tahun 1/2. Saya pulak masa tu berumur 29 tahun. Bayong budak bijak, bercakap macam orang dewasa. Mula membaca masa umur 4 tahun. Eh..nak cerita pasal saya kan..hihi skip cerita Bayong. Pada satu hari Bayong balik ke rumah termenung jauh. Lepas tu menangis senyap-senyap. Saya tanya kenapa? Dia geleng kepala saja. Saya peluk je lah..sambil cakap "Kalau ada masalah apa-apa mesti bagi tau ibu..barulah ibu boleh tolong" Eh..ye ke saya cakap gitu..macam skema je kan bunyiknye... ala..lebih kuranglah.

Bila waktu malam dah nak tidur, Bayong cerita pada saya, kat sekolah Cikgu Fiza cakap kalau perempuan tak pakai tudung, nanti kat neraka dia kena gantung up side down lepas tu kepala dia kena bakar sampai otak dia menggelegak. Masa Bayong bercerita dia tutup muka dia dengan tangan kecik dia tu sambil mengalirkan air mata dia cakap "Bayong takut nanti Bayong tak dapat selamatkan Ibuuuuuuu!!" Saya terdiam..rasa macam nak buat solat taubat pada waktu tu jugak. Tapi saya tak tau macam mana nak buat. Tapi saya tetap tak pakai tudung....

Tiba-tiba saya juga teringat dengan cerita kawan baik saya pernah cerita yang adiknya pun pernah menangis sebab takut tak dapat tolong dia masa dia kena bakar api neraka sebab tak pakai tudung. Tapi semasa dia bercerita tu saya tak rasa apa-apa. Saya hanya tergelak kecil je. Ya Allah keras sungguh hati aku. Tapi saya masih begitu lah... 

Tahun 2009, bulan Januari - masa birthday saya yang ke-30 saya teringat janji-janji saya pada diri sendiri, doa-doa ibu ayah saya. Yang paling penting kata-kata anak sulung saya. Tapi saya tetap tak pakai tudung.

Tapi saya ada beli selendang hitam & coklat, sengaja..buat koleksi semasa kecemasan bila ada orang meninggal ke, atau kena pergi masjid. Ya Rabbi...malu saya nak taip ni ok. Tapi itulah kebenarannya. Nak dijadikan cerita ada pakcik saya meninggal. So saya tak perlu susah hati sebab saya dah ada selendang. Saya pun simpan selendang tu dalam handbag. Sebab nanti senang kalau tiba-tiba kena pergi masjid kan.

Dalam diam-diam saya bercerita juer dengan kawan baik saya yang sangat baik hati. Saya sangat sayang dia hinggakan ketika saya menaip ni pun rasa macam nak menitik air mata sebab saya sayang sangat pada dia. Dia dah lama pakai tudung. Dia tak berat sebelah, dia tak pandang rendah pada saya, dia tak pernah suruh saya pakai tudung pun. Tapi dia cukup happy bila saya kata saya dah beli tudung. Saya beli 2. saya tak tau kenapa...tapi saya tiba-tiba beli. Dia kata dia rasa macam nak menangis sebab happy sangat.

Saya cakap dengan dia, sekarang saya dah umur 30 tahun. Macam mana dengan janji-janji saya? Takut nanti saya pakai tudung, saya terus jadik tak cantik, panas, nanti saya migrain, nampak tua, tak modern, terus jadi typical malay woman. Dia kata tak apa... practise dulu..pakai gi kedai dulu. Nanti dia temankan saya beli tudung. Dia nak ajar saya pakai tudung. Tapi saya dapat rasakan yang hati saya ada kekuatan sikit..sikit jelah..hihi..

Satu hari saya tiba-tiba mendapat idea untuk set kan tarikh untuk pakai tudung. Set tarikh je..hihih..pakainye belum. Saya pilih 18/12/2009 bersamaan dengan 1 Muharram 1431. Saya rasa tarikh itu sangat sesuai & bertepatan dengan semua alasan & janji saya sendiri. Waktu itu, 1 Muharram berkat tahun baru Hijrah, ibu & ayah saya baru balik dari Mekah-Haji. Saya masih berumur 30 tahun & ianya datang dari hati saya sendiri. Ok 1 Muharram it is!! Semangat nih... over tau saya ni pakai jelah bila-bila pun..nak set-set tarikh pulak..chiitt...

Harinya makin lama makin dekat..saya makin lama makin takut. Akhirnya sampai jugak tarikh 1 Muharram. Saya akhirnya secara rasminya bertudung. Saya ada buat entry pasal hijrah saya kat sini, kat sini & kat sini 

Sekarang..sempena ulangtahun ke-2 saya pakai tudung (nak jugak anniversary :P) saya rasa lega. Saya masih rasa saya cantik..hihih ini mestiii. Saya dah tak rasa panas bila bertudung. Saya rasa saya menjadi contoh yang lebih baik untuk anak-anak saya. Saya rasa saya 'walk the walk, talk the talk'. Saya dah tak rasa awkward bila balik kampung. Saya rasa rajin, gembira, yakin & tak takut bila masuk Masjid. Dan yang paling penting saya rasa saya dah menjadi muslimah yang lebih baik dari diri saya yang dulu :).

Doakan saya selamat sejahtera di Dunia & Akhirat. Amiiinnn... (mode ustajah pilihan is on) hihihi...

Apa-apa pun the kourney eh..journey (apa ko ingat kourtney kardashian ke) untuk saya bertudung ni sangatlah manis buat saya sendiri. Saya akan kenang kenangan manis ini sampai bila-bila.

Tata!!!

9 comments:

nashays said...

Terharu bace citer ko ka...sob..sob..sob..sambil kesat air ingus..aku pon alhamdulillah masuk ni dah masuk 4 thn pakai tudung..seal terus p belom laa tahap sidai kain pon pakai tudung jugak p masih berusaha ke arah itu..

Mak Ton said...

Happy 2nd anni.. Hihi..
Kejap je rasa.. Awak jgn risau.. Awak ttp cantek walau apa juer.. Sy syg awak..

MK said...

nashays: tengkiu you... aku pun nak rajin2 pakai tudung bila buang sampah..hihi

tuntun: lebiu too tuntun - tak sangka boleh syg ko mcm adik beradik senirik.

dalin said...

atan ko mmg kawan aku yg plg cantik.cantik jer pakai tdg dont u ever worry...

deq yar said...

hepi 'tudung'versary Ntan!!!!!! sedih la bc citer ko sbb aku pon cam ko gak byk alasan memula.... congrats bebeh!!!

Unknown said...

i like

MK said...

Dak Ana: tang bab cantik tu, aku je perasan sengsorang Ana, kalau tk diri sendiri yg kata kita cantik, sapa lagi ek?

Deqya: Aku sbnrnye dulu kagum juer deqya, sbb ko budak noty :P tp cepat terbuka hati utk bertudung..opss..sorry mulut saya patut dicili.. hehe lebiu deqya

k.pineh: tengkiu :)

Anonymous said...

kak intan..tarikh tu same ngan anniversary mas+bongek..boleh celebrate sesamo..hehe~18122009~

MK said...

dek mas...mmg masa akak dtg awak kawin tu la 1st day akak bertudung. asyik2 dok betulkan tudung je...hihi