$

Wednesday 2 March 2011

Ubat

Office MK ni senyap sangat, Boss outstation, Amoi duk belakang MK ni maternity leaves. Tak happeninglah... ewahh ewahh ko nak happening ke nak kerja?

Apa cerita kita hari ni? MK nak cerita pasal ubat!! Ubat, medicine, pills, vitamin apa-apalah yang saya consume. Comments membina dialu-alukan. Boleh juer share cerita tentang ubat apa yang puan-puan telan. Comment dari Dr.Singa amat dinanti (kalau sudi). Jom tengok!

Evening Primrose Oil - EPO rahsia kejelitaan. Setiap pagi pukul 11am

Panadol Menstrual - dah lama tak makan pill ni. Masa zaman remaja makan kot. Sekarang tak ada masalah period pain lagi Alhamdullahhh tapi every time menses migraine yang setia menemani. emmphhh...

Ada Doctor advised consume calcium, magnesium, multivitamin untuk prevent my problem masa menses tu. So far..masih mengalami problem yang sama hampir setiap bulan. HELP!! 1 hari makan 1 biji

Vitamin C - untuk anak-anak sebenarnya. Tapi kadang-kadang MK pun suka je hisap-hisap sesama derang. But Yen dia kunyah!!

Ahh..ni multivitamin. MK tak jumpa the brand yang I consume tu. Ini kadang makan, kadang tak. 1 hari 1 kali (tapi selalu malas) 
hmm.... teman setia ketika menses! Boleh dikatakan hampir setiap bulan akan menjadi teman baik pill ni. Migraine yang teruk, vomit yang macam morning sickness masa early pregnancy tu kan..haaa gitulah keadaan MK every month. Takkan lah nak ambik M.C every monthkan. Actually after muntah semua jadik ok. Tapi sekejap je...pastu muntah balik..banyak kali..sampai lembik. Ubat paling mujarab setakat ni yelah, makan 2 bijik panadol, duduk diam-diam dalam bilik gelap yang dingin & gelap. Pejam mata...tidur. 2 hours after that insyaAllah ok. HELP!!

Yasmin, rahsia kejelitaan juer...eh..ye ke? Diambil setiap pagi at 5.30am (ye, saya bangun pagi)

Ada lagi kot ubatan lain yang dah masuk dalam perut MK nih. Pengakuan Habis Jujur - I admit dulu pernah cuba duromine, reductil, AyurSlim, Sendayu Tinggi, Jusmate5, Teh Orang Kampung bla..bla..bla... boleh blah!!!! Kesian body saya.... tapi dah tak makan lagi. Cuma kena rajin berlari-lari anak di atas treadmill saja. Setakat ni sejak beli treadmill boleh dikatakan paling kurang 3 kali seminggu berjaya naik dan berlari-lari walaupun selalunya Yen seboookkk dok tumpang letak kaki dia laahh tumpang duduk la tekan-tekan button tu lah...emphhh...

After 3 years melahirkan Yen, berat saya masih lagi tidak kembali ke asal. Masih ada lagi 3-5 kg lemak untuk dikikis dari body. Semoga cepat slim & sihat selalu......

Apa ubat puan-puan makan? Nak tag ke ahhh??? Boleh laahh ek.. saya tag Puan Matun, Kak Jah, Mimi, Diana & Dr.Singa yeeaaahhh... ok cukup 5 orang dulu.....


7 comments:

Tijah said...

saya jawab kat sini je bleh tak? sbb saya malu nak mengaku.

saya cuma makan jamu.

tak caya tanya somi saya.

hikhikhik.

Ms.Lilies said...

aku pun jwb kot sini jekla aci yek hahaha...


sama seperti jawapan di atas...jamu sahaja...hasilnya??sangat memuaskan akakakaka...


kdg2 aku teringat aku amikla vitamin C

Mak Ton said...

Aku pun jwb kt sini juer.

Aku amik epo juer tp sudah lama tidak mkn.. Lepas confinment nk mkn blk..

Jamu juer penah cuba.. Tp panas sgt smpi sakit tekak.. Ingat nk coba yg minuman2tuh..

MK said...

hmmm nmpk nye saya terlebih obat.. mana satu nak di lupuskan nih?

dalin said...

tantan dear,
rajin tul ko makan obat2 obatan. aku amik spirulina n chlorella(cosway murah jer).multivit pun kenkadang malas. plus ubat singseh n doctor for my gastrik..
huru hara skrg umur 30 tak leh minum teh, santan, pulut etc2 sbb angin (sebulan ni je lah sbb tgh makan ubat)..
rasa nak meraung jugak kdg2..

eyda said...

currently makan mcm2 ubat spital(dah kata dlm pantang kan) but other then that saye makan jamu nona roguy - phytonatal sebab kat botol dia kata boleh menguruskan badan. hehe.

Dulu pernah gak amik reductil sebab nk kurus. huhu. berjaya kurus, tapi pastu naik balik.

Dr Singa said...

oit!!!!!!!!
sori lambat bertandang...
gua bercotiii!!! :)
:(


~ saya pernah makan EPO ..mak aihh!! makan 5 hari !! laporrrr manjang !!!
.
.
nanti saya jawab ye...
:)