$

Monday 11 October 2010

kenapa saya suka melawa (bahagian 2)

Hai all, sambungan dari cerita di bawah:-

After my roomie DekYa telah mengingatkan pasal bleached rambut itu maka saya terpaksa membuka cerita. Yeap- I bleached my hair 1st time masa tu when I was 16 y.o. Blame Farra a.k.a DekYa!! Dia yang letak hidrogen peroxide. Hihihhi..pastu jemur diri tengah-tengah panas supaya tindak balas kimia cepat berlaku menjadikan rambut perang ala-ala semula jadi. Bila senior tanya saya memberi alasan 'Owh-saya ni orang PD, pasal kena angin laut jadiklah rambut saya perang' huhuhu...gile..

Berikut adalah alasan mengapa saya sedaya upaya akan memastikan diri saya kemas (lawa konon) sentiasa:-

Pada suatu malam di bulan puasa last year kot. Suami saya decided nak pulang ke Kuantan untuk menyambut puasa bersama keluarga tercinta. Disebabkan kami bertolak after 10.00pm, maka saya terus memakai baju tidur yang saya rasa tak patut saya pakai, tapi saya pakai juer mengenangkan sampai-sampai saja je Kuantan nanti terus tidur.

Baju itu yelah, track bottom yang besar berserta t-shirt suami saya yang maha besar. Tsk..tsk..saya takde baju tidur yang sopan sebenarnye. Itulah yang paling sopan. Dengan tidak semena-mena, kereta kami ROSAK kat Karak Highway! Wuuu wuuuu..nanges! Dua jam berlalu. Ada kawan suami saya baik hati menghantar saya & kids pulang ke rumah. Masa tu 2.00am. Dengan takde make-up sikit habuk pun dengan track bottom yang geleboh dengan t-shirt merah menyala besar suami saya. Ye, gitulah..moral of the story:- Mesti cantik kemas 24/7!!!

Ada juga ketika saya baru pulang dari kerja semasa zaman saya naik train dulu tu. Saya tak touch up selekeh juer rambut saya tidak sikat. Ye saya memang ada habit pelik tidak suka sikat rambut. Mungkin sebab rambut saya lurus jadi saya malas sikat rambut. Sikat pun takde kat bilik saya tu. Saya pinjam sikat husband saja.

Owh sambung cerita - di kala saya selekeh kejar-kejar train itu. Saya terlihat seorang yang sangat va va voom vouge gile dengan killer heels & tight suit. Wowww cantiknya. Dia yelah kawan sekolah saya dulu sebenarnye yang tidak berapa meletops dulu jika nak dibandingkan dengan saya ya. Nasib baik dia tidak nampak saya di situ kalau tidak mesti dia berka "Ini kesudahan hidup kau ye MK? Kononnya vava voom dulu, begini hidupmu?" Gitu....owhhhh..tidaaakkkk. Moral of the story:- Mesti mempercayai kecantikan melalui penderitaan. Killer Heels 24/7!!! (errr- sometimes saya tak pakai heels pun - janji jangan selipar toilet sudeehhh)

Ye sudah tersedarkah puan-puan pada realiti hidup ini? Mahukah dipandang sepi? Ahaha tak releven soalan saya. Takpe, kita teruskan:-

Pada suatu pagi, saya memandu ke tempat kerja. Jalan sedikit sesak di hadapan rumah saya. Agak pelik juer ye, sebab tidak selalunya begitu. Rupanya ada kereta rosak kat simpang tiga tu. Agak pelik sebab ada kakak bertudung tu berdiri di sebelah keretanya yang rosak itu sambil memegang paper lama di bahagian kaki. Setelah agak dekat dengan kereta beliau baru saya nampak bahawa kakak itu pakai tudung, tapi dia pakai seluar bermuda!!!! Hehehehehe....ahh ini mesti case konon-kononnya tak perlu keluar kereta ketika menghantar anak ke sekolah ye puan-puan. Sekali kereta rosak daa...kena keluar kereta juer. Moral of the story:- Jangan malas pakai 'Ajin' ketika keluar rumah!!

Di pagi Ahad pula, selalunya kami sekeluarga akan bersarapan di luar. Haruslah saya bersiap bersungguh-sungguh ye. Walaupun kadangkala dimarahi oleh suami dengan kata-kata "kita nak gi minum dekat-dekat je lah" Ah!! tidak saya mempercayai kata-katanya itu setelah 2, 3 kali terkena. Sewaktu saya tidak bermake-up atau memakai baju yang cantik tiba-tiba selepas breakfast dia terus nak pergi ke One Utama or Ikea. Saya benci....saya rasa busuuukkk..tidak bawak lipstick!!! And tidak memakai baju lawa..huk huk!! Moral of the story:- Walaupun hanya nak pergi ke kedai runcit acheh di depan rumah sila bawak beg make-up!

Ada lagi sebab musabab mengapa saya suka melawa ye puan-puan, akan saya sambung kemudian hari kelak. Dah nak balik ni. Sekarang ada 5 minit untuk touch up make up, powder my nose, sembur perfume, sapu losyen di kaki dan lain-lain.....owh - susahnya jadik wanita jelita!!!! I hate u Rozita Che wan!! (Eh jeles sebenarnye)

6 comments:

deqyar said...

kehkehkeh....
bongok kan ntan time tu... rmbut ko jd perang, trus ko jd cantek.. muka aku yg ala2 ni trus jd cam orang utan!!! lawak btul.. aku rasa ada le gambo kite dgn rmbut karat tu.. kalo tgk msti pch prut...

MK said...

deqyar: aku rasa ko tak sama dgn org utan lah deqya, org utan banyak bulu, ko mana de bulu...aku je byk bulu kaki..hehehe

emma said...

tan, aku setuju g mana2 kena lawa2.. teringat cite yg ko g bfast n terjumpa budak utm tuh.. hahahaha.. daku juer pernah g bfast n terjumpa my exbf's bff, omg! nasib masa tuh terasa cantik (mmg kena perasan cantik kan?). kalau tak mesti balik umah n mekap2 dulu pastu dtg balik utk beli nasik lemak. hahahahaa...

MK said...

emmot - balik umah dulu mekap2 pastu baru gi beli nasik lemak semula? time tu nasik lomak pun dah habih dek nonnn.. hihhihi..

kalaulah mereka itu tau bagaimana rupa kita time kita duk pandan perdana dulu tu mot..pastu laki aku pun boleh pengsan..hahaha

mama cas said...

ooo..wa sudah ingat itu hidrogen peroxide...haha. MK ler yang letak kat rambut wa masa kat maktab. Lol!

MK said...

mama cas:- erks.. kak cas telah menjadik tikus makmal saya... bahan ujikaji hihihih.. sowwyyyyy....