$

Thursday 7 October 2010

kenapa saya suka melawa (bahagian 1)

Hai... lama tak membebel. Marah ke tetiap kali bukak blog hanya nampak iklan husband day care? Or can I say 'Husband DARE Care' hehehe...

My raya was superb. Cuti lama sungguh, I tried to upload some of the photos too but blogspot asyik fail to load. So I give up lah. Lain kali je I upload.

Owh - pasal tajuk tersebut di atas tu. Kenapa saya suka melawa? Mana ada perempuan yang tak suka melawa. Eh ada ke? Maybe time dia malas je kot... I once read a phrase from someone famous "There is NO ugly women; only LAZY ones" tah betul tah tidak grammar saya tuh.

Eh masih tidak menghuraikan tajuk. Ok here goes, saya ada 3 kakak & seorang ibu yang boleh dipanggil Queen Bee (sorry Bu, I love you tho). Saya anak perempuan bongsu. Makanya, semasa saya 5 tahun, kakak-kakak saya berumur 9, 18 & 19 tahun dan ibu berumur 36. Semua tu (kecuali KakCik saya- sebab dia pun kecik lagi) rajin melawakan saya. Like ikat rambut ponytail la, belah tengah lah, siput la..pakai reben bulu-bulu (hey - dulu famous ok!) pastu my elder sisters dah start make-up.

Ibu? Ibu lagilah, kat rumah mesti pakai baju cantik-cantik sampai sekarang ni dok rumah pun pakai baju kurung sepasang lengkap, pakai lipstick. Kalau sememeh ibu marah. Bangun pagi mesti terus mandi kalau tak jangan harap dapat makan breakfast.

Saya start baca majalah 'Remaja' masa umur 7 tahun kot. Start makeup umur 14. Gi sekolah pakai celak ok. Hihihhi....semuanya influence kakak saya. Ini bukan sekolah kat bandar ok. Kalau kat bandar ala-ala urban tu saya pahamlah kan, umur 11-12 dah start pakai lipgloss blusher gi sekolah. Ini sekolah kampung ok. Kampung Linggi lagi namanya. Hiks!

Umur 16, saya sekolah asrama kat Muar, dah start pakai mosturizer & compact powder lipgloss & paling tak tahan pakai gel mascara yang colorless tu gi sekolah. Nasib baik takde cikgu perasan but one of my stylo girlfriend perasan (hiks - Hi Chikong!) Ah-dia juga yang sebabkan saya suka melawa. Kami sama-sama pakai heels (chunky) gi sekolah sampai kena rampas dengan cikgu sekolah. Kejam ye cikgu, rampas kasut kami kena balik berkaki ayam ok. Jauh ok nak balik hostel. Sorry Chiks - I tak sempat nak warn u suruh labuhkan kain sekolah u tu.

Time kat uni pulak, disebabkan dah terbiasa bangun pagi terus mandi and make-up, one of my roomate agak pelik ye, sebab pagi-pagi buta I dah tertonggok depan cermin tu sambil senyum-senyum pandang cermin. Terpersona memandang muka sendiri mungkin? Ahaha. Meah nama dia "Tan - apsal ko nih? Senyum-senyum tengok cermin?" I jawab "Errr...itu petua orang tua-tua lah, kalau nak nampak muka berseri kena senyum-senyum depan cermin tau" itu jawapan bila dah termalu ye kawan-kawan. Hahaha..anyway, I memang amalkan senyum-senyum perasan depan cermin tu everyday after siap make-up.

Panjang cerita kali ni ok. Kalau dah penat better stop here.

Masa dah habis study, duduk dengan kawan-kawan uni juer. Haa... bila dah duduk sendiri ni ada malasnya sikit sebab Ibu takde nak bebel. Mandi agak lambat juer. But still tak tau bangun lambat. Kadang-kadang agak jelous ye tengok housemate tak bangun pagi. Sampai tak tau nak buat apa sebab I sorang je terkebil-kebil dah bangun yang derang semua syoknye tidur. Rasa macam nak kejutkan je. Tapi kang sah-sah kena pelempang.

4-5 berlalu, kawin time!!! Lagilah pagi-pagi bangun cepat-cepat mandi & make-up. By make-up I mean bukan macam nak gi kerja punya make-up ye. Ini make-up yang konon-konon au-natural tuh. Pastu baring balik sebelah husband. Husband bangun mesti ingat I memang dilahirkan jelita...kakakaka..bangun tidur pun jelita & wangi. Itulah rahsianya bangun awal ye adik-adik, sila belajar.

Balik rumah in-law pun gitu juer. Pagi-pagi mandi siap-siap macam nak keluar berjalan. Sampai pernah one time my adik ipar tanya "Kak Intan ni nak gi mana lawa-lawa nih?" err..mesti I ter-make-up over sket color blusher tu kot pagi tuh...Chittttt kantoi pulak. Hahaha, tapi sekarang mereka tidak bertanya lagi. Dah biasa lah tu kot.

Balik kampung ibu pulak. Ah ini ada sedikit tertekan ye. Sampai kat pintu gate rumah ibu, cepat-cepat kena reapply lipstick or liploss. Takmo nampak pale ye. Sebab nanti ibu akan bertanya "Nih apo pasal pucaatt yo nih? Tak lawa laahhh" gitu. Pastu kena pastikan setiap kali balik kampung baju kena pakai yang berlainan ye. Contoh, last month pakai baju A, next month balik kampung jangan pakai baju A lagi, silalah pakai baju B. Nanti ibu tetiba bertanya kita ada duit ke tak sebab asyik pakai baju yang sama aje. Adooii aiiii....

Pastu...ada lagi, disebabkan sekarang adalah tidak sekurus dulu (ayat halus untuk mengatakan saya sudah debab sikit...sikiiittt je..eheheh) maka baju-baju basahan yang dibawa balik ke kampung haruslah berwarna gelap. Kalau tak ibu akan komplen lagi...wuuu wuuuu...gitulah ibu saya... (eleh mentang-mentang ibu tu tak pernah debab, ini mesti I dapat gen dari ayah ni) eh tetiba blame ayah..hiks...sory Yah.

Bila dah beranak 2 ni walaupun dua-duanya boy, nampaknya Bayong & Yen dah mengikut perangai saya sikit. Yen tu, duk rumah pun nak pakai 'Ajin' (Jeans) pastu dia nak yang jeans panjang saja. Takmo yang short. Pastu jeans nye hanya nak colour biru saja. Kaler lain dia kata bukan 'Ajin' Baju pun dah pandai pilih sendiri ye. Bayong juer, masa dia kecik-kecik dulu baju dia sangat bersih ye. Kalau terkena makanan sikit kotor je dia nangis nak tukar baju lain. Pssttt-Yen juer suka pakai lipgloss!!!! (owh - ayah dia mesti marah ni) dia kata 'Cantik' ahahaha...bila dia tengok saya pakai dia pun hulur lips dia.

Ok- kita stop kat sini dulu nanti sambung bahagian ke-2 pulak.

Tata!!

P/S:- To sayang - lipgloss takpe orang lelaki pakai ok, untuk kesihatan lips. Eh-yeke?


7 comments:

dalin said...

tantan-aku akan forever mengingati kau sahabatku yang cantik jelita di mrsm dulu. top 3 tercantik ye di mrsm muar. tp aku mmg bangang bab mekap tak pasan pulak bembahan mekap ko tu. so skrg aku tau kenapa kau cantik jelita sentiasa. kerna ibu leha..stay pretty my friend..

. said...

lipbalm la yg utk kesihatan bibir x kering tu.. bukan lipgloss.. tapi skang lipbalm pun ada yg jenis glossy.. matila~

deqyar said...

ntan, ko lupe satu hal. ms kat muo kite kaler kan rambut pastu wat2 dok tgh panas.. sbb nak keringkan rambut cpt bior tindakbls kimia brlaku... ngehngeh.. jgn nk deny!!!

Mak Ton said...

ehehehe....
yen suka pki 'ajin' ya...
patut nmpk ensem slalu...

MK said...

ita:- ahahaah betul lah..hihih lipbalm. takpe 'born lippy' from bodyshop is a lipbalm even tho dia ade tinted pinkish and straberry smell. yen likes it...

dekya - ye..aku hampir terlupa itu hahaha..nanti aku sambung part 2

MK said...

tuntun - dok umah pun nak pakai ajin sentiasa. pastu baju mesti ada gambar bear saje

MK said...

Ana - aku pernah pakai eyeliner gi skolah & classmate boy tegur aku apsal mata aku ada line hitam. aku jawab 'owh-ubat utk sakit mata' hahah ok i'm nuts!!