$

Friday 6 February 2015

Tips berani menonton cerita hantu

Kita sering disajikan dengan movie hantu yang seram. Saya nak tengok, tapi takut teringat-ingat semasa saya berseorangan. Yelah, saya tak mahu tonton bersama anak-anak, nanti diorang menjadi penakut. Saya tak nak begitu. Saya nak diorang menjadi berani seperti saya (kui..kui..) Saya sebenarnya bukan seorang yang penakut. Saya tak suka terkejut-kejut bila tiba scene yang seram tu. 

Baaanggg!!!!!!

Gitu...

Tak suka. Terkejut!

Tapi tak bermakna saya seorang yang penakut kan? Hihi.

Ok marilah saya nak share tips untuk menjadi berani seperti harimau tatkala menonton cerita hantu. Contoh cerita yang seram acapkali ialah cerita dari Thailand, Jepun ,Korea kan..kan...

Kalau setakat cerita omputeh tu selalunya macam thriller je. Bukan hantu betul pun macam poltergeist tu. Selaluya cerita seram omputeh banyak yang bunuh-bunuh & bukan hantu pun. Banyaknya Psycho. Orang sakit jiwa. Tulah. Terbukti omputeh ni memang ramai sakit jiwa. Diorang lah sebenarnya lagi hantu daripada hantu...hihihih

Tips berani menonton cerita hantu:-

1. Pastikan movie itu bukan movie terbaru. Maknanya kasi je semua orang tengok dulu movie tu. Kita relax cool je. Nanti mesti orang-orang yang dah tengok tu kasi review pasal cerita tu. Maka kita dah boleh agak sikit-sikit jalan ceritanya. Tapi ingat! Jangan tanya lebih-lebih pasal jalan cerita tu ok. Barulah kemacho-an kita terkawal. Tapi kalau kakak atau adik anda dah tengko cerita tu maka boleh lah paksa mereka ceritakan dengan details. Bila mereka dah habis bercerita silalah ucap terima kasih sambil berkata "hmm...takde lah seram mana ye" 

2. Lama-lama cerita hantu itu akan keluar juga di youtube. Ha...mudah kan. Tengok di youtube saja. Tapi seperti biasa...kita tetap juga tak suka suasana terkejut itu kan. Jangan bimbang. Teruskan membaca tips seterusnya

3. Ok boleh mulakan menonton. Tetapi jangan lupa perlahankan volume computer anda. 

4. Jangan lupa minimize kan screen tu kasik keciiiiikkk je...tak perlu nak bukak fullscreen

5. Kemudian apabila tiba scene waktu malam, sediakan pengetip kuku. Dan ketiplah kuku anda sambil menonton. Supaya anda tak terkejut sangat tetapi masih boleh menonton dan faham jalan ceritanya.

6. Bila kuku dah habis diketip. Dan tiba scene seram yang seterusnya. Anda sila lah bertenang. Cool saja. Pause kan sekejap komputer anda. Pergilah buat air kopi o di dapur.

7. Relaaxx jangan gelojoh lama-kelamaan cerita hantu itu akan habis juer. Tanpa anda berasa takut & terkejut.

8. The purpose untuk tengok cerita hantu sebenarnya untuk anda faham jalan ceritanya bukan? Bukan untuk menjadi takut kan? kan? kan?

9. Boleh juga cuba untuk pause kan cerita sebentar dan pergi ke tandas. Tapi jangan lupa cebok!! Hikhik!!

10. Boleh juga menonton sambil duduk jauh-jauh sedikit dari screen komputer anda

11. Ataupun sambil menonton sambil meng-whatsapp kawan-kawan.

12. Ada juga sepupu saya cakap kalau kita makan strawberry maka kita tidak akan rasa takut. Tapi saya rasa dia berbohong. Maka..saya tidak menggunakan tips itu. (Blueekk)

13. Atau sambil-sambil menonton, pause lah sekejap dan update blog anda. (Hihi...sebenarnya saya sedang menonton cerita hantu Thailand tajuknya Shutter). Eh..jangan spekulasi..sekarang ini ialah waktu rehat saya. Hari Jumaat waktu rehat panjang..kan..kan.. Sekarang ni saya baru tengk sehingga minit yang ke 23. Haha..bilalah nak habis ni? Asyik pause pause je.




Ok..selamat mencuba!!!



P/S: saya tak takut puuuunnn....


1 comment:

diana said...

Aku memang takkan tonton.
Lebih baik aku tengok cerita romantik.
Lau tengok asyik tutup muka aje apekehenya yeop haha