$

Friday 6 February 2015

Health Concious

Hi people! 

Lama tak membebel ye sejak cerita van putih ye. Makin hari makin banyak kerja di office ni. Kebanyakannya saya memang kena keluar buat kerja penuh dengan appointment & meeting di office local authorities. Kalau saya lepak di office sahaja maknanya either saya tengah prepare report or paperwork. Or sebab saya takde kerja nak buat. Haha...Saya kerja apa sebenarnya ye? Haha...ada ke orang nak tau ye? Next time lah saya cerita. 

Tadi saya baca blog Ana  dia cerita pasal habit suka minum kopi 3in1, diabetic, low blood pressure, sinus bla..bla..(klik le kejap blog Ana tu).

So breakfast....ada orang suka or mesti minum kopi hari-hari, ada mesti minum teh tarik kan..kan..Saya pulak kalau saya sorang-sorang saya mesti minum kopi. Tapi kalau saya breakfast dengan suami saya, automatic saya minum teh tarik (air favourite suami saya). Eh..apsal tetiba tiru air favourite suami? Entah la...automatic je order teh tarik. Mungkin sebab faktor bersama kesayangan..hehehe

Anyway..

Saya nak cerita pasal kopi yang saya suka buat. I tell you, saya memang pandai buat nescafe. Haha..macam dia sorang je pandai ye? 

Pagi-pagi je bangun bagi terus jerang air, saya mandi, kejut Ayong, saya baca Quran (selalunya saya cuba 4 pages) sementara tunggu azan Subuh. Solat Subuh & buat kopiiii!!!

Siapkan breakfast Ayong, selalunya budak-budak ni nak makan roti bakar or cereal je. Jem & cereal je selalu tukar-tukar flavour. Tapi menunya tetap sama. So saya pun bancuh kopi saya lebih kurang jam 6.15 pagi. Yeah...I'm very precise like that. Saya memang tahu pukul berapa hampir setiap kejadian hidup saya...hahaha..

1 sudu kecil Kopi (sekarang guna brand apa entah hari tu dapat masa pergi Siam)
2 sudu kecil susu tepung Anlene Gold (ye..saya minum yang gold walaupun saya belum 50 tahun)
1/2 sudu kecil course brown sugar (kadang tak letak pun sebab susu tepung tu dah ada rasa)
1 sudu kecil chia seed
& piping hot water.

Saya akan minum sikit-sikit sementara saya berjoget lari sana lari sini uruskan anak-anak saya. Saya keluar rumah jam 7.30am. So saya pastikan kopi saya habis sebelum saya keluar rumah. Owh right before keluar saya akan minum lagi 1 mug air suam.

Saya actually cubalah menjaga kesihatan...hihihih malu lak nak tulis ni ye? Macam poyo je bunyinya. But seriously. Saya suka sihat supaya saya dapat mencurahkan kudrat & bakti especially pada keluarga saya.

Tu yang saya guna susu tepung tu instead of condensed milk yang sememangnya lebih sedap..kan? kan? Lepas tu saya beli yang gold sebab konon-kononnya saya rasa khasiat vitamin yg gold adalah lebih daripada yang regular sebab dia kan untuk orang tua..hahaha gitula saya pikir. Hiihih...

Chia seed tu untuk kenyangkan perut kita sementara nak sampai ke office. Kadang-kadang saya pun makan roti bakar sekeping. So jam 6.45am saya pun angkat beg sekolah Ayong & jalan kaki sejauh 1.4km (pergi dan balik) untuk hantar Ayong tunggu van nak pergi sekolah. Saya memang track my steps through my phone pedometer ye. Saja je saya memang nak hantar jalan kai & saja je saya angkat beg sekolah dia yang berat tu. Saya anggap exercise lah. Sambil-sambil ada masa berdua-dua-an dengan Ayong 5-7 minit. Sekejap pun berharga kan....

Lepas tu saya uruskan Ayen pulak. Sampailah hantar dia ke sekolah agama 7.30 pagi tu, pergi rumah nanny hantar beg-beg sekolah  & baju-baju sekolah petang pulak & terus ke office or tempat meeting.

Saya cuba minum air 3 liter sehari. Saya juga cuba minum air manis hanya satu mug sehari. Saya guna application 'Water your body' pada phone saya. Dia akan bagi reminder bila saya kena minum supaya saya tak lupa. Kalau saya di office, saya memang penuhkan mug saya dengan hot water sahaja. Dan saya minum sikit-sikit sampai habis. Bila dah habis saya isi lagi hot water. 

Sekarang kaki saya dah eloookkkk!!!! Alhamdulillah. Saya dah mula berlari semua. Setakat ni baru 2 kali lari lah 5km each run. Malam ni lepas settle manage-kan anak-anak, InsyaAllah saya nak cuba lari 6km. Saya pun dah boleh ke gym semula. Semalam saya berjaya pergi. Happy juer!!

So yeah...health is very important dan saya memang tahu tu. Sebab saya memang selalu sakit. Migrainelah selalunya. So..masa saya sihat memang saya amat bersyukurlah. 

Silalah jaga kesihatan anda ye. Owh..and saya memang cuba nak balance kan kesihatan duniawi & akhirat (nak tulis ni pun sebenarnya malu) hehe..tapi ini sebenarnya untuk peringatan diri saya sendiri ok. Saya memang cuba mesti nak kena baca Quran hari-hari (kalau tak uzur). This is apart from solat & perkara wajib yang lain lah kan. Dulu saya baca 2 pages setiap pagi before/after solat subuh. Sekarang since saya tak lari pagi-pagi buta so saya ada masa nak baca 4 pages sebelum azan Subuh. Ini kira jihad kecil sayalah ye untuk diri sendiri & cuba menjadi contoh terbaik untuk anak-anak saya.

Saya tulis di blog ni supaya saya sentiasa ingatkan diri sendiri tau?..tau?..tau?!!! Supaya in future kalau saya malas baca Quran, bila saya baca blog ni nanti saya jadi termalu sendiri...hehehe..

Oklah...got to go!!

Jagalah kesihatan, sayangilah diri anda!!!

Tata!!

P/S: Nanti cuba buat kopi resepi saya ok!!!

No comments: