$

Tuesday 2 October 2012

Dilema Ibu Bekerja

Macam yang dulu Dak Ana cakap 'Ini global issue'. Ye memang betul pun. Sampai bila-bila pun tak habis dilema ni.

Semalam kan saya duduk rumah uruskan anak-anak sebab baby sitter cuti. Rasa seronok jugak. Anak-anak muka berseri-seri-seri-seri. Haa..nampak tak berapa banyak seri yang saya tulis tu maknanya muka derang memang berseri. Happy betul ibu dia menguruskan dia. Hantar pergi sekolah, jemput, suap makan, pakaikan baju, ajak jalan pergi beli groceries. Sempat teman ibu lunch dengan kawan.

Baik je Ayen selama sejam teman ibu dia lunch dengan Auntie PP dia. Nama kawan saya tu T.P (she's Indian) tapi Ayen tak pandai sebut..so dia panggil Auntie PP. Hehehe..Dia tak kacau langsung saya bergossip, dia happy sengsorang main game kat phone..pfftt...

Pukul 3pm sampai rumah dia sendiri cakap "Sleep timeeeeee!!" Ibu dia pun cepat-cepat ambil bantal sebab Ayen dah suruh tidur kan...ehh..haruslaahhh. Pastu jemput Bayong kat sekolah. Dia request nak ayam goreng ala KFC yang bersalut cornflakes tu. Saya cakap KFC dah tak jual ayam yang gitu. Sekarang yang ada ayam yang pedas hot & spicy or original je.

Dia nampak kecewa sikit. Saya pun dengan confident nye cakap "Alaa...apa susah..ibu pun pandai buat tau ayam gitu!!" Terus bibir anak saya bertukar jadik hurup V semula...tadi huruf n. Tapi lepas dah siap masak semua, Bayong makan seketul je sebab dia cakap "Ayam kfc ibu ni color dia coklat sangat"

Hehehe...sebab hangus!!! Sebab ibu korang konon nak potong ayam tu sama besar dengan KFC punya. Pastu dah la jadik luar dia hangus..dalam dia tak masak. Tsk...tapi Ayen makan banyak. 3 ketul kot.

Apa dilemanya?

Pagi tadi Bayong tanya "Bu..kalau Wan cuti lagi....boleh tak ibu cuti lagi untuk jaga kita orang?"

Sayu pulak saya dengar soalan tu. Ni nak type pun siap cebik-cebik ni tahan air mata..yelah kat office. 1st time saya update kat office tau. Sebab kepala agak penuh dengan pemikiran ni. Kusut.

Yang Ayen pulak, pagi tadi dia muntah semula. Hari tu memang cirit birit sejak Jumaat. Tapi dah elok dah. ahad dah ok, semalam pun ok. Tapi pagi ni..dia muntah masa tengah tidur. 6.15am tadi. Habis masuk dalam mata hidung telinga...kesian sangat. Terus kena mandikan sebab rambut pun dah lencun.

Pandai pulak cakap "Semalam adik elok je kan bu, hari ni dah tak ok pulak. Ibu boleh cuti lagi?"

Wuuuuuuuuuuuuuuu.............

Bayong pulak yang menjadi mangsa kekecewaan saya. Dia kena marah sikit pagi tadi sebab dia tak jumpa wallet dia. Sebenarnya saya takde lah marah sangat wallet dia salah letak. Tapi mungkin sebab saya frust je..so...Bayong kena marah.

Anak-anak ibu:-

Ibu harap Bayong & Adik tahu..Ibu sayanglah berjuta million kat korang. Kalau ibu mampu, sekarang jugak ibu berhenti kerja layan korang kat rumah. Ibu enjoy hantar jemput suap makan semualah!

Tapi sekarang belum lagi. Tu yang ibu mintak tolong Wan untuk tengok-tengokkan Bayong & Adik. Harap Bayong & Adik faham. Ibu rasa pasal tu lah ibu selalu spoilkan korang setiap hujung minggu kot. Sebab ibu rasa bersalah tinggalkan korang masa pergi kerja. Kerja tu pun bukannya ibu suka sangat pun. Ibu pergi kerja sebab perlukan gaji & kadang orang dewasa ni perlukan some type of escapism dari house chaos yang sebenarnya tak berapa nak chaos pun.

Doakan ibu cepat-cepat dapat berhenti kerja & dapat buat aktiviti sendiri dari rumah yang dapat memberi pendapatan yang cukup-cukup untuk kita pun jadi lah...

Ibu sayang Bayong & Adik....sobbsss...






5 comments:

Rina Rahamat said...

br nk ngomen salu aku silent reader je ngeh-ngeh..

aku paham perasaan ko sbb aku pon sama cam ko..cuma ko lg tabah dr aku..mcm aku mmg x tabah..aku terus je x keje..cukup ke x cukup belakang citer aku x pikir sbb bg aku Allah akan tunjukkan jalannya nnt..


alhamdulillah..brp thn aku x keje (skang aku wat online bisnes je) masih mampu bertahan hidup..walaupun cukup-cukup makan je hehe..yela mmg bnyk benda kena korbankan tp takpela demi anak-anak..

moga satu nanti ko dpt penuhi impian bersama dengan anak-anak :))

emma said...

alaaaaaaaaa.... nape ibu nih sedih pagi2 nih.....

Mak Ton said...

Sy tetinggal ketapi... Mlm br dpt baca.. Jgn sedih cayang.. Kita berusaha.. InsyaAllah ada jalannya.. Aaaammiiinnnn...

Askmei said...

I feel you sis. I'm a newbie in motherhood. Became one 30 months ago and the guilt of cannot be home full time with Haris and now Zahra was flooding in my mind and heart since day one after confinement. My dream is like you and many mothers out there in the world. It's just not the time yet. Sobbbss... You make me tear up.

Yeah... mother's guilt IS deafening

eyda said...

Saya sangat faham... Saya yg mmg dh dok rumah ni plak rase i need escapism dari house chaos ittew... Huhu...I guess we gain some and we lose some...lose weight jugak sebab x dpt nk makan bende bukan2 hari2 mcm kat office dulu... Hehe