$

Monday 13 August 2012

Sambal Sotong Kembang

Frankly, saya baru tau sotong ni namanya sotong kembang. Higi..higi..(tiru TunTun gelak dalam whatsapp).

Sotong kembang (google)

Sebelum ni pada pemikiran cetek saya, sotong ni actually sotong (squid) biasa or maybe species lain lepas tu diletak/dibubuh chemical or whatsoever so dia jadik kembang gini. Higi..higi...ye..saya cetek pemikiran. Masa beli sotong ni pun saya main ambil je. Bukannya pernah masak pun. Masa tiba time nak masak tu baru terhegeh-hegeh tanya-tanya TunTun, Angah Liza & Emma (chef handalans - plural kena ada 's')

TunTun puas menggelakkan saya. Angah Liza juer...well..tak kesah..saya memang suka kena gelak. Pfftttt...

Whatsapp Emma "Help..help!!! Cemana nak masak sotong kembang...help! Help!"

Emma cakap "Sotong tu bersihkan, potong-potong lepas tu letak dalam periuk hidupkan api, kasik kecut/keringkan dia dulu supaya sambal kita nanti tak berladong"

Berladong?? Baru tau perkataan itu juer...haishhhh bagus kita banyak belajar hari ni kan..kan... Cemana nak tau sotong tu dah kecut/kering? Emma cakap "Bila dah takde air lagi dah maknanya dah kering la tu" Owhh..ha'ah..kan..soalan tak berapa pandai...higi..higi...

Lepas tu masak sambal macam biasa. Jom tengok resepi saya:-

Bembahan:-
1 ekor sotong kembang
2 biji bawang besar (tumbuk kasar)
2 ulas bawang putih (Ketuk sket)
3 sudu cili boh (buat sendiri lebih enak ya)
1/2 sudu kecil serbuk ayam
1/2 sudu kecil pes asam jawa
1/2 cawan air
1/2 sudu kecil gula
Minyak secukupnya

Cecara:-
  1. Tumis bawang besar & bawang putih sampai wangi, lepas tu masukkan cili boh. Kasik garing ye. Kalau tak garing or tak masak nanti sakit perut.
  2. Bila dah cukup garing/masak cili tu masukkan serbuk ayam & gula
  3. Masukkan air asam jawa
  4. Bila dah mendidih sikit, masukkan sotong.
  5. Tunggu le sampai masak empuk.
  6. Kalau air tak cukup, masukkan lagi sikiiittt je. Ikut pandai la..kalau nak berkuah lebih le sikit. 
  7. Rasa. Adjust apa yang patut.
  8. Siap!! 

Sambal sotong kembang saya :)

Ni lawan dia. Nasi lomak kepujian dari setiap lelaki-lelaki di rumah saya. Katanya boleh lawan nasi lomak Cik Mimi. Woohooooo..

Selamat Berbuka puasa. Tak lama lagi nak raya pulak kan...so..Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maafkan setiap kesalahan tatabahasa serta perkataan saya jika ada yang tersinggung. 

Ta!!

1 comment:

Mak Ton said...

Hepppp!! Mentertawakan saya ya... Pfffttt...

Ari tu xpasal ko send gmbr sotong itewww... Sy hengat ayam... Mata sy sudah terok nih.. Anyway sedap rupa sotong itewwww... Higi... Higi.... Pffftttt...