$

Friday 14 March 2014

Tips Rajin Bersenam 3

Hewoooo...

Kan dah busy kan.... hmm...tapi takpe. Hari ni saya berjaya menyelitkan masa untuk membebel! Weee...suke..suke...Eh actually korang suka ke baca pasal bersenam-bersenam ni haa? Mesti korang bosan kan..haha padanlah muka. Siapa suruh baca?! Kasik chance la kan..saya tengah bersemangat ni. Kalau nak tau, ini adalah jangkamasa paling lama setakat ni yang saya berjaya bersenam konsistenly. Istiqamah bak kata ustajah.

Moh baca tips rajin bersenam lagi:-
 
1. Bersenam supaya boleh makan banyak tanpa feel guilty & demok. Semua orang tahu kot yang dalam sehari purata kalori untuk seorang perempuan adalah dalam 1200-1300 cal. Banyak tu je yang kita boleh makan. FYI sepinggan nasi goreng kalorinya adalah 600cal!!! Ha...breakfast nasi goreng ke pagi tadi? So yang tinggal hanya 600cal lagi untuk lunch, tea break & dinner. Mampu ke Senah? Mungkin tidaakkkk... So kalau kita bersenam, kita bakar kalori. Dengan automatiknya, kalori intake yang dibenarkan perday akan bertambah. Contoh, hari ni saya berlari 5km dalam masa 30 minit kalori terbakar lebih kurang 350cal. So hari ni saya boleh makan 1200+350cal = 1550cal!! Wee... jom makan Sushi Tei!!!
 
2. Cari jenis senaman yang kita suka. Saya suka berlari, lari buat saya rasa bebas. Haha poyo je bunyiknye. Tapi betul...mula-mula memang saya malas. Actually every single time saya bercadang nak jogging, saya rasa malas. Saya siap berlengah-lengah la...tukar baju lambat-lambat la..pakai kasut lambat-lambat la...sambil mencipta 1000 macam alasan untuk saya tidak berlari pada hari itu. Tapi saya lari jugak. Sebab apa? Sebab saya tahu after I've finished my 5000 meter run, I will feel good!!! Happy giler.
 
3. Cari website cerita-cerita yang berjaya bersenam. Baca - tengok cerita biggest loser ke apa-apalah yang meningkatkan motivasi. Kalau feel demotivated, pergi mengadu dengan kawan yang giler gym or giler marathon. InsyaAllah derang akan tiup-tiup api semangat kat korang.
 
4. Join challenge Kevin Zahri. Sekarang kan ada Cabaran Kurus 1 Malaysia for 6 weeks. Siap siapa menang dapat hediah RM5000 ok. Giler taknak? Sekarang ni baru je tutup pendaftaran untuk cabaran yang ke-2 March-April 2014. Saya berangan nak join cabaran yang ke-3 nanti. Jom lah kita join!! Sabtu Ahad je pun. 6 minggu boleh hilang banyak kilogram!!!
 
5. Saya memang dari tulu suka ada hala tuju. Hihi..sebenarnya..saya ni kuat berangan kalau tak percaya tanyalah TunTun. Majoriti angan-angan Mat Jenin. Banyak yang tak kesampaian atau separuh jalan. Tapi takpe...saya memang tak pernah berputus asa untuk berangan. Hihi. Saya suka ada boxes to be ticked. Dalam apa-apa perkara dalam hidup saya ni, saya memang suka ada checklist. Contoh:- boxes to be ticked before I am 40 years old.
 
a. Beli kereta baru (belum ticked)
b. Daki gunung Kinabalu (baru berjaya daki Bukit Ketumbar - so unticked box)
c. Pergi Mekah (Umrah) (InsyaAllah akan tick dalam masa terdekat)
d. Belikan Ibu/Ayah massage chair (TICKED!!!)
e. Join marathon (or at least 10km race) (TICKED!!)
 
Ini contoh je, checklist saya yang sebenar panjang lagi. Tapi memang saya nak daki Gunung Kinabalu la....jom jom!!!  Lepas tu saya ada banyak kategori checklist tau. Like checklist untuk diri sendiri, untuk family (nak cat rumah, nak pasang wardrobe baru, nak beli water heater), untuk anak-anak (nak main lego dengan Yen, nak qatam Quran sama-sama dengan Abg Long) & tak lupa checklist wish list untuk shopping (nak kasut baru, nak handbag baru) & checklist untuk makanan yang nak saya makan (Nak Sushi Tei, nak Chilli's, nak Tony Romas). Haha...rasanya checklist yang paling panjang mesti yang bab makanan kan...kan...

Ok lah...nanti sambung lagi.. ada banyak cerita nak cerita tau.
 
 

1 comment:

Unknown said...

hihi..
berangan awak berangan berisik.. awak merealisasikannya.. saya yg berangan mat jenin.. huhu..

wish u luck sayang.. muacks!!

Maton :D